3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Bizonytalanság, nagyon alacsony hitelfelvételi kedv, csökkenő megtakarítási képesség és nem túl intenzív folyószámla-használat jellemzi a magyar lakosság bankhasználati szokásait - derül ki a PwC Magyarország megbízásából készült kutatásból.

A banki ügyfelek borúlátóak, 85 százalékuk gondolja azt, hogy a következő egy évben kevesebbet engedhet meg magának, és kevesebbet tud megtakarítani.

A megtakarítási célok között domináns a biztonsági tartalékolás, a lakosság kétharmada emiatt tesz félre. Az ügyfelek többsége továbbra sem nyitott az innovatív vagy hosszú távú megtakarítási termékekre, a megtakarítások 50 százaléka hagyományos bankbetétben vagy takarékbetétkönyvben van.

A közlemény idézi Chornitzer Pétert, a PwC Magyarország vezető menedzserét, aki szerint megtakarítási számlát már érzékelhető mértékben, 13 százalékban használnak az ügyfelek, és viszonylag népszerűek a 10 százalékban használt lakáspénztári megtakarítások. Az olyan összetettebb vagy hosszú távú termékek, mint a nyugdíj előtakarékossági és a tartós befektetési számlák, illetve a különböző önkéntes pénztári formák azonban marginálisak.

A kutatás szerint az emberek 45 százalékával már előfordult, hogy nem tudta időben törleszteni hitelét. A fogyasztási hitellel rendelkezők 58 százaléka, a jelzáloghitelesek kétharmada szerint a jövőben lehetnek fizetési nehézségeik.

A válaszadók 70 százaléka csak végszükség esetén venne fel hitelt, és csak 15 százalékuk szerint könnyíti meg a hitel az emberek életét.

Az emberek több mint kétharmada leginkább csak számlavezetőként tekint a bankokra, és a számlavezetéshez kapcsolódó szolgáltatásoknak továbbra is csak szűk körét veszik igénybe.
  A lakosság négyötöde változatlanul a sárga csekket kedveli a legjobban. A csoportos beszedés aránya lassan, de érzékelhetően növekszik, mára már minden negyedik folyószámlán van legalább egy ilyen megbízás. Ugyanakkor az adatok szerint a leginnovatívabb technikák - mobilfizetés, elektronikus számlabemutatás - népszerűsége annyira alacsony, hogy nem is mérhető.

A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a pénzintézetek sikerrel "szoktatták le" ügyfeleiket a legköltségesebb csatorna, a bankfiók használatáról. A fiókokban történő készpénzbefizetés és átutalás mára elvesztette a népszerűségét, miközben az internetes átutalások aránya egyenletesen nő. 

Az ATM-ek használata általános, de az ügyfelek 70 százaléka a jellemzően ingyenesen igénybe vehető havi 1-2 tranzakciót hajtja végre. Lassan, de biztosan növekszik a kártyahasználat, az ügyfelek csaknem fele legalább havonta egyszer vásárol kártyával, csaknem 20 százalékuk pedig heti rendszerességgel.

A PwC szakértői szerint a jövő év kérdése az lehet, hogy a számlatulajdonosok bankhasználati szokásait átrendezik-e, és ha igen, akkor milyen mértékben a tranzakciós adó, illetve az adó nyomán a bankok által jelentősen módosított díjak.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!