A 2011. negyedik negyedévi kutatás során Magyarországon a válaszadók 91 százaléka érezte válságban a gazdaságot, egy évvel előtte viszont 81 százalék. A Nielsen pénteki közleménye szerint a következő hat hónap során a magyar fogyasztók számára a legnagyobb gondot Európában egyedülálló módon a hitel jelenti. A magyarok 21 százaléka tartozása miatt aggódik legjobban. Ebből a szempontból a listán a görögök következnek 17, a románok 15, valamint az írek 14 százalékkal.
Magyarországon a legnagyobb gondok sorában a hitelt a gazdaság helyzete és a munkahelyek biztonsága követi, 16-16 százalékos említéssel. Ezután következik az élelmiszerek árának emelkedése 10, a gyerekek képzése és boldogulása 8, a háztartási energia árának növekedése 7, a munka és magánélet egyensúlya 5, illetve az egészség 4 százalékkal. Egyéb tényezőket összesen a válaszadók 13 százaléka nevezett meg.
Európa huszonkilenc vizsgált országában a tavaly negyedik negyedévi felmérés során a válaszadók átlag 75 százaléka látta úgy, hogy válságos gazdaságuk helyzete, ahogyan a harmadik negyedévben is. A pozitív vélemények listáját a negyedik negyedévben Norvégia vezeti, ahol a fogyasztók mindössze 16 százaléka lát válságot. Kisebbségben vannak a pesszimista vélemények 43 százalékkal Lettországban és 48 százalékkal Svájcban is. A legborúlátóbbak az olaszok 98, a horvátok 97, a portugálok 96, az írek 95, továbbá görögök 89 százalékkal.
Globális összehasonlításban az európaiak a legpesszimistábbak a gazdaság jövőjét illetően - mutat rá a Nielsen elemzése. Európában a válságot érzékelők átlag 64 százaléka gondolja, hogy országa nem lábal ki a recesszióból a következő tizenkét hónapban, arányuk 3 százalékponttal nagyobb, mint a harmadik negyedévi felmérés során.
Észak-Amerikában ugyanakkor csak a válaszadók 55, Ázsiában, Ausztráliában és Latin-Amerikában 40, Közép-Keleten és Afrikában pedig 36 százaléka véli úgy, hogy országában a válság tizenkét hónapnál tovább tart.
A Nielsen globális felmérését a fogyasztói bizalomról tavaly november 10. és 27. között végezték. Több mint 29 ezer fogyasztót kérdeztek meg a világ 58 országban. A minta mindegyik országban reprezentatív az internet-használók kora, valamint neme szempontjából, és maximális hibahatára plusz-mínusz 0,6 százalék. A Nielsen a kutatást csak olyan országokban végzi, ahol az internet elterjedtsége legalább 60 százalék, vagy minimum 10 millió lakosnak van internet hozzáférése.
MTI