4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az ágazati különadókat vizsgáló uniós eljárások egyike sem jelent kockázatot az adóból várt bevételekre a Nemzetgazdaság Minisztérium szerint, a tárca ugyanakkor nem zárja ki, hogy az eljárások egyes szakaszaiban "olyan elemek merülnek fel, amelyek szükségessé teszik az ágazati különadó törvény korrekcióját" - áll a tárcának háttéranyagában.

A tájékoztatót, amelyet a minisztérium az Országgyűlés Számvevőszéki és Költségvetési Bizottságának állított össze, a testület hétfői ülésén tudomásul vette.

A minisztérium azt is megjegyzi: az esetleges módosítási szabályokat úgy kell bevezetni, hogy az a tervezett bevételi célokat ne érintse.

Emlékeztetnek rá: az egyes ágazatokat terhelő különadó uniós joggal való összeegyeztethetőségével kapcsolatban három eljárás indult. Az elsőt, a telekommunikációs szektorral kapcsolatos, úgynevezett pilot eljárást a bizottság lezárta, a magyar kormány álláspontját ennek keretében nem fogadta el. Döntés még nem született arról, hogy indul-e Magyarország ellen kötelezettségszegési eljárás, vagy sem.

A tavaly október 22-én indult eljárásban az Európai Bizottság egyebek között azt állapította meg, hogy a különadó bevezetése előtt egyeztetni kellett volna az adózóként érdekelt telekommunikációs szolgáltatókkal. E nélkül ugyanis érvényesen ilyen jellegű - a távközlési szektort terhelő közteher - nem működtethető.

A magyar kormány szerint ugyanakkor a bizottság tévesen jutott arra a következtetésre, hogy a telekommunikációs szektor szolgáltatóira kivetett anyagi teher a távközlési irányelv hatálya alá tartozó igazgatási szolgáltatási díj lenne. Ezzel szemben a magyar álláspont szerint a különadó, amely a gazdaság több szektorát is érinti, közvetlen jellegű adó, amely uniós szabályozásának szerződéses alapja eltér az irányelvétől. A közvetlen adókra ugyanis nem vonatkozik közösségi norma - fejti ki a tárca.

A magyar kormány meglátása szerint, ha az ágazati különadó sértené a hivatkozott irányelvet, akkor abból az következne, hogy a távközlési ágazatot semmilyen közteher nem terhelhetné. Erre vonatkozó részletes álláspontját a kormány az esetlegesen meginduló kötelezettségszegési eljárás egyes fázisaiban fejti majd ki - áll a dokumentumban.

2010. december 2-án kelt levelében a Bizottság Verseny Főigazgatósága egy hozzá beérkezett panaszt juttatott el a magyar kormányhoz. Ebben sérelmezik az ágazati különadó kiskereskedelmi tevékenységet érintő rendelkezéseit, mivel azokat diszkriminatívnak tartják. Kifejtik: a külföldi tulajdonban álló integrált kereskedelmi áruházláncoknak a magyar tulajdonban álló franchise rendszer keretein belül működő adóalanyokhoz képest magasabb adófizetési kötelezettsége áll elő.

A magyar kormány álláspontja szerint azonban a szabályozás az uniós joggal teljes mértékben összeegyeztethető, nem diszkriminatív, tekintve, hogy az adóalanyok között honosságuk, illetve szerkezeti felépítésük szerint nem tesz különbséget. A különbség mindössze az, hogy a magasabb árbevételű adóalanynak progresszívebb módon több az adója. Ez azonban azzal igazolható, hogy a nagyobb árbevétel nagyobb piaci befolyásra, alacsonyabb fajlagos költségekre, magasabb jövedelmezőségre, ekként sokkal erőteljesebb adóteher-viselési képességre utal - írja az NGM.

A magyar álláspontot kifejtő válaszlevelet a magyar kormány 2011. január 31-én megküldte a Bizottság Verseny Főigazgatósága számára. Erre az anyagra a Bizottság részéről még nem érkezett reakció - írja az NGM.

A harmadik eljárás az Európai Bizottság Adó Főigazgatósága megkeresésére indult. A Bizottság az ügyet feltehetően a Verseny Főigazgatóság által már megküldött, előző pontban említett panasz alapján indította meg. Levelében a Bizottság konkrét kérdéseket tett fel az ágazati különadó bevezetésének körülményeiről.

A válasz kidolgozása jelenleg folyamatban van, Magyarország 2011. március 17-éig köteles álláspontjáról tájékoztatni a Bizottságot. A tárca álláspontja szerint a megkeresésben említett diszkriminációs "vádak" az előző pontban említettekhez hasonlóan ez esetben is jól cáfolhatók - áll a tájékoztatóban.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!