A 2000-es évek közepén, amikor a fellendülés után elkezdett szűkülni a piac, a pénzügyi finanszírozók nulla százalékos befizetés mellett 10-12 éves részletfizetési kedvezményt is adtak, ami felelőtlenség volt - emlékeztetett Gablini Gábor. Kifejtette: 2008-ban 30 százalékkal több autó készült a világban, mint amennyire vevő volt. Elérte az új autók száma azt a kritikus tömeget, ugyanakkor megérkezett a pénzügyi válság. Ennek hatására a finanszírozók elfordultak nemcsak az autókereskedőktől, hanem a nagy gyáraktól is. "Ez egy pillanat alatt a feje tetejére állította azt a szakmát, ami egyébként sem állt stabilan a lábán" - fogalmazott a márkakereskedők szövetségének az elnöke.
Egyes előrejelzések szerint, a kínai autógyártás 2020-ra akár 20 százalékos részesedést is elérhet az autógyártásban, amit alátámaszt az, hogy évente egymillió mérnök kap diplomát a világ legnépesebb országában. Gablini Gábor hivatkozott a külföldi elemzők előrejelzéseire, akik szerint 2010-12-re Magyarországon személyautóból és kishaszonjárműből a 300 ezer darabos piaci értékesítés a realitás. Magyarországon több mint 3 millió autó van ma, és ha azt szeretnénk, hogy ne öregedjen az autópark, akkor ez reális lenne - fűzte hozzá.
A Pénzügyminisztérium 2009-re 150 ezer új autó eladásával számolt, amely 82 milliárd forint regisztrációs adóbevételt eredményezne, amelyhez még az áfabevétel is hozzáadódik - ismertette a pénzügyi tárca bevételi terveit az előadó. A jelenlegi adatok szerint, ennek a 40 százaléka fog teljesülni - utalt az eddigi autóeladások alapján a várható bevételekre az előadó. (Május 64,2 százalékkal kevesebb új gépkocsit értékesítettek, mint az előző év azonos időszakában.)
Gablini Gábor sajnálatosnak nevezte, hogy a pénzügyi tárca nem fogadta el az autóvásárlás-támogatási tervet. Ismertette: már 18 európai országban működik az autóvásárlási támogatás, és kivétel nélkül mindenhol csökkent a gazdasági visszaesés, vagy emelkedésnek indult a piac.
Az olcsó euróval felvásárolt készletek elfogyása, valamint az áfaemelés miatt jelentősen drágulni fognak az autók - fűzte hozzá. Véleménye szerint a kilábalás nem lesz gyors, mert csak 2012-re térhet vissza a 140-150 ezres újautó-eladási darabszámhoz a kereskedelem Magyarországon.
MTI/Menedzsment Fórum