A Lízingszövetség többször jelezte a Pénzügyminisztérium és az APEH illetékeseinek azt az anomáliát, hogy a lízingcégekre a gépkocsik beszerzésekor tételes áfa levonási tilalom vonatkozott, mivel nem továbbértékesítési céllal vették, hanem bérbe adták az autókat. A bérleti díj viszont áfa köteles volt, amit a lízingbe vevő cégek a magánhasználat miatt nem tudtak levonni. A végeredmény halmozott áfa fizetési kötelezettséget eredményezett az operatív lízinget igénybevevő vállalkozásoknál.
A flottafinanszírozás helyzete 2008. január elsejétől az áfa törvény módosításával gyökeresen megváltozott, hiszen azóta a lízingcégek beszerzéskor levonhatják a bérbe adott autók áfáját. A bérbe vevők számára a lízing díj így akár 20 százalékkal - az áfa összegével – lehet olcsóbb. A törvény elvileg lehetővé tette már 2007-ben is, hogy a lízingbe vevők utóbb csökkentsék költségeiket az áfával, ám ez csak abban az esetben volt lehetséges, ha tételes útnyilvántartás vezetésével kizárták a gépjármű magáncélú használatát. A gyakorlatban a cégeknek csak kis hányada választhatta ezt a megoldást, tehát a többség kénytelen volt felvállalni az operatív lízinggel járó többletköltségeket.
A lízingcégek idén érvényes áfa levonási jogából viszont következik, hogy ezzel a költségtényezővel már a lízingdíj megállapításakor sem kell kalkulálni, így a flottát lízingelő cégek eleve kedvezőbben kaphatják az autókat, vagy a korábbi díjak mellett értékesebb, esetleg több extrával felszerelt gépkocsit tudnak az operatív lízing keretében bérelni január elsejétől. "Az operatív lízing sokkal kedvezőbb finanszírozási konstrukcióvá vált a flottafinanszírozásban, mint amilyen tavaly volt" - hívja fel a figyelmet Gáti Tamás, a Lízingszövetség Flotta Bizottságának vezetője.
További, visszamenőleges hatállyal érvénybe lépő pontosító változást tartalmaz a május elsejével életbe lépő áfa törvény módosítás. Veszprémi István, a Deloitte igazgatója elmondta, hogy ezzel a változással egyértelművé vált, hogy nem csak az operatív lízing céljából beszerzett gépkocsik áfája, de a hozzá kapcsolódóan igénybe vett szolgáltatások áfája is levonható lesz a lízingcégek számára.
Eddig csak azon igénybevett szolgáltatások áfájának levonása volt egyértelmű a jogszabályból, amelyeket a lízingcég külön-külön továbbszámlázott a lízingbevevő részére. Azaz akkor lehetett levonni a lízingbe adott autóval kapcsolatos szerviz, átvizsgálás, téli gumi csere, asszisztencia díjában áthárított adót a lízingbe adónál, ha azt a lízingbe adó a bérleti díjon felül, külön számlázta tovább az igénybe vevő vállalkozásoknak.
A jogszabály módosításával azonban a Pénzügyminisztérium 2008. január 1-jére visszamenőleges hatállyal egyértelművé tette ezen értelmezési kérdést – mondta el Veszprémi István -, hiszen sok lízing cég úgy gondolkodott, hogy megbízható flottát kíván ügyfelei rendelkezésére bocsátani, amelynek összes költségét egy havi átalánydíjban állapítja meg. A korábbi értelmezésekkel szemben az idén ennél a konstrukciónál sem terheli áfa levonási tiltás a lízingcégeket, így ezt a kedvezményt tovább engedhetik ügyfeleik részére és megszűnik a korábban fennállt felemás helyzet. "Ez annál is inkább reális, mert a flotta lízing lényege éppen abban áll, hogy a lízingbe adó cég átvállalja az ügyfelétől az autó üzemben tartásának valamennyi terhét és kockázatát" - teszi hozzá Gáti Tamás.