4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Változatlan szinten áll a magyar fogyasztók bizalmi indexe 2016 utolsó negyedévében: hasonlóan a harmadik negyedévi eredményhez 64 ponton áll, és ezzel stabilizálódott a 2015 második felére elért hatvan pont feletti eredmény. Eközben Európában szerény növekedést regisztrált a Nielsen hatvanhárom országában végzett kutatása, ami a kontinensen átlagban 81 pontot mért év végén.

A régióban az országok zömében (34 országból 25 esetében) jellemzően emelkedett a fogyasztói bizalom 2016 első negyedévét összevetve az utolsó negyedévvel. A legnagyobb ugrást 15 ponttal Hollandiában mérték (ami így most 100-on áll), ezt követi a 11 pontos spanyolországi eredmény (86 ponttal), és szintén kétszámjegyű növekedés jellemezte Svájcot (11 pontos növekedéssel 102 ponton áll). 

A környező országokat nézve is érdemes vizsgálni az utolsó negyedéves 81 pontos európai átlagot: a régióban Csehország listavezető 103 ponttal (+4), Lengyelország enyhe csökkenéssel (-3) 88 ponttal követi. Románia is csökkent (-2), így jelenleg 85 ponton áll, míg Szlovákia egy ponttal emelkedett, ezzel 82 ponton áll. 

A bizalmi index három kérdése közül
a magyarok legoptimistábban személyes pénzügyi kilátásaikat ítélik meg: a válaszadók pontosan egynegyede (25%) véli jónak vagy kitűnőnek.
Ez egy százalékpontos emelkedés az előző negyedévhez képest. 
 
A pénzügyeinket illetően optimisták vagyunk 

A következő tizenkét hónapra vonatkozó munkahelyi kilátásokat honfitársaink 18 százaléka tartja pozitívnak, ez egy százalékpontos csökkenés a harmadik negyedévvel összevetve.

A magyar fogyasztók vásárlási kedve is némileg mérséklődött: a felmérés időszakában a válaszadók 19 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az időszak jó vagy kiváló a szükséges dolgok megvásárlására a következő 12 hónapban. Ez 4 százalékkal marad el a harmadik negyedévi eredményektől.

„A fogyasztói bizalmat számtalan tényező befolyásolja, többük túlmutat a gazdasági és üzleti kérdéseken” – mondta Louise Keely, a Nielsen alelnöke. „2016-ban számtalan politikai és társadalmi esemény ingathatta meg a fogyasztók bizalmát világszerte. Az év végére néhány ilyen faktor lecsengett, ami miatt valamelyest helyrebillent az átlagos fogyasztói bizalom. Országonként továbbra is jelentős eltérések figyelhetők meg, hiszen a helyi események nagyobb horderővel bírnak.”

A Nielsen fogyasztói bizalmi indexéből kiderül az is, mi aggasztja leginkább a fogyasztókat a következő hat hónap kapcsán, és itt jelentős eltérések mutatkoznak az európai és a magyar átlag között. Európában továbbra is leginkább a terrorizmustól tartanak az emberek (21% számára az első vagy második számú aggodalmat kiváltó ok), illetve a gazdasági helyzettől (21%), a munkahelyi biztonságtól (19%) és az egészségi állapottól (18%). 
 
Aggódunk az egészségünk miatt 

Ezzel szemben
Magyarországon az egészségi állapot a vezető aggodalom (25%), ezt követi az adósság (20%), és a munkahelyi biztonság (18%).
De nyugtalanít bennünket még a gazdasági helyzet alakulása (17%), a bevándorlás (14%) és az iskolai oktatás és/vagy jóléti intézkedések kérdése is (14%). A munkahely-magánélet közötti egyensúly is sok honfitársunkat aggasztja (13%), emellett tartunk az elszabaduló élelmiszeráraktól is (13%).
 
 

A felmérés ezek mellett rákérdezett egyéb, a lakhatási– megélhetési költségeken túl történő pénzköltési szokásokra. Itt is jelentős különbségeket mutat ki a Nielsen felmérése. A kérdésre, ami a megmaradt pénz felhasználását firtatja, az európaiak átlagosan 36 százaléka válaszolt úgy, hogy megtakarítja a megmaradt összeget. Százból harmincnégyen új ruhát vásárolnak, míg harmaduk (33%) nyaralásra költi pénzét.

A magyar szokások itt is teljesen eltérőek:
ha marad pénze, a magyarok kicsit több mint negyede (26%) otthonát csinosítja, megtakarítási céllal a válaszadók 25 százaléka tesz félre, ezt követi az adósságrendezés 23 százalékkal.
A felmérésben résztvevők mintegy harmada (31%) nyilatkozott úgy, hogy sosincs megmaradt pénze, amellyel szabadon rendelkezne (az európai átlag 19%).

Globálisan kitekintve az utolsó negyedévben a fogyasztói bizalom 101 ponton áll, ami három ponttal magasabb a tavalyi év első negyedévi adatánál. A vizsgált 63 ország közül 44-ben magasabb év végi eredményt regisztrált a Nielsen, mint 2016 év elején. Észak-Amerika 120 ponton zárt, főképp az Egyesült Államok húzóereje miatt, Ázsia és Óceánia esetében 14-ből 10 piacon következett be növekedés, Latin-Amerikában Brazília volt leginkább lendületben, 11 pontot emelkedett az első negyedévhez viszonyítva. Az Afrika–Közel-Kelet régió az egyetlen, ahol csökkentést mértek (-5), amelyet az Egyiptomban és Szaúd-Arábiában bekövetkezett két számjegyű csökkenés eredményezett.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!