A tanácsadó vállalat szerint a világ autóiparának több mint százéves történelmében 2009 volt az egyik legnehezebb év. Európában jelentős gyártási kapacitás maradt kihasználatlanul. Szakértők szerint az Európai Unió országaiban mintegy 6,5 millió autóval tudtak volna többet gyártani tavaly, ha kihasználják a teljes kapacitást.
A PwC szakértői szerint a személyautók iránti kereslet 2010-ben az Európai Unióban 13,6 millió darabra csökkenhet a tavalyi 14,5 millióról, elsősorban a német és az olasz autópiacon tapasztalt jelentős keresletcsökkenés miatt. A német kereslet várhatóan 810 ezerrel, míg az olasz 165 ezerrel csökken majd az idén, bíztató lehet azonban, hogy a roncsautó-programokból kimaradó EU országok piacai is növekedésnek indultak és - az elmúlt két év visszaesése után - emelkedik a kishaszon gépjárművek iránti kereslet is.
A múlt évben Kelet-Európa gyártási teljesítménye becslések szerint 48 százalékkal esett vissza 2008-hoz képest, azonban idén az eladási mutatók várhatóan javulni fognak. A főbb európai piacok kilábalása a válságból szintén pozitív tendencia az autóexportőr országoknak. Idén az uniós kishaszon gépjárművek piaca is magához tér majd valamennyire és ez a trend pozitívan hat az Európai Unióba exportáló kelet-európai autógyárakra is.
A PwC szerint idén a globális autóipar minden szereplője arra koncentrál majd, hogy meghatározó tudjon maradni az állandóan változó üzleti környezetben. Kérdés azonban, hogy az adott vállalat tud-e újat mutatni technológiai portfoliójával, illetve tud-e terjeszkedni a régiójában. A PwC elemzése szerint csak kevés vállalat tud majd megújulni, ezért a jövőben várhatóan megnő majd a vállalatfelvásárlások és egyesülések száma.
MTI