Az autósok 18%-a júliusban sem cserélte még le a téli gumi szettet, és ez már javuló tendenciát mutat tavalyhoz képest, amikor még a magyarok több mint fele megspórolta a nyári szettet - derül ki a Vredestein friss online felméréséből. Pedig az időjárás nem csak a sofőröket viseli meg, hanem a gumiabroncsok számára is komoly kihívást jelent. Idén nyáron már volt néhány nagyon meleg hét, csütörtöktől pedig visszatér ismét a kánikula, és a legtöbben ilyenkor indulnak autóval nyaralni is.
A júliusban készült kutatás azt vizsgálta, hogy a válaszadók mennyire hoznak tudatos döntéseket a gumiabroncsokkal kapcsolatban tekintettel az időnként extrém magas nyári hőmérsékletre.
„A magas hőmérséklet extrém módon roncsolja a speciálisan télre tervezett barázdákat. Leginkább balesetveszélyes fent hagyni a téli gumikat, mert magas hőmérsékleten akár 15 százalékkal is megnőhet a fékút, és jelentősen romlik a gépkocsi kormányozhatósága. Ráadásul a pénztárcánkat sem kíméljük vele, hiszen egyrészt hamarabb elkopnak az abroncsok, másrészt akár 10-15 százalékkal is megnövekedhet az üzemanyag-fogyasztás” - mondta Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője. „A nyári gumikat ugyan a nyári melegre tervezték, ám itt is van néhány szabály, amit érdemes megszívlelni, ha biztonságosan és sokáig szeretnénk autózni. Ilyen a megfelelő légnyomás, vagy a parkolási helyzet.”
Úgy tűnik, hogy az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használatának veszélyeivel a gépjárművezetők is tisztában vannak, hiszen a válaszadóknak valamivel több, mint a fele (53%) szerint nincs különbség aközött, hogy valaki télen autózik nyári gumikkal, vagy fordítva, mivel mindkettőt veszélyesnek tartják. A fennmaradó 47% szerint viszont télen nyári gumival közlekedni sokkal veszélyesebb.
A megkérdezettek zöme átnézi az autói állapotát nyaralás előtt, ugyanakkor eltérnek a vélemények azzal kapcsolatban, hogy ezt elég csak otthon megtenni vagy érdemes esetleg szakértőt is bevonni. „A vakáció előtti napokban ajánlott begurulni egy gumishoz, ahol pár perc alatt beállítják a nyomást, ellenőrzik a gumik állapotát, beleértve a pótkereket is. Egy hosszabb utazásnál a több utas és a csomagok extra terhelést jelentenek, így a nyomás beállításánál ezt is figyelembe kell venni” – tanácsolja a szakértő.
mfor.hu