3p

A fogyasztási javak diszkont- és felső kategóriájának elmúlt tíz évben tapasztalható együttes erősödése világszerte tovább fokozódik a jelenlegi válságban a középkategóriás termékek rovására - állapítja meg a Boston Consulting Group (BCG) globális felmérésében.

Patrick Ducasse, a BCG Fogyasztási javak és Kiskereskedelmi Iparági Csoportjának globális vezetője csütörtökön Budapesten sajtóbeszélgetésen rámutatott: a jelenlegi válságban mutatkozó tendencia az, hogy a fogyasztók számos termékkör esetében jelentősen csökkentik kiadásaikat, hogy így finanszírozzák néhány szegmensben fenntartott luxusfogyasztásukat.

Sokan inkább fapados légitársasággal repülnek, de ragaszkodnak ahhoz, hogy továbbra is jó hotelben szálljanak meg - érzékeltette a jellemző fogyasztói hozzáállást a szakember.

Patrick Ducasse úgy vélte, hogy a csökkenő lakossági fogyasztás csak részben magyarázható a drágább hitelekkel, legalább ilyen fontos tényező az ingatlanok értékesése is, hiszen ez elbizonytalanítja az embereket, mérsékli fogyasztási kedvüket. A családi otthon értéke alapvetően befolyásolja a fogyasztási kedvet - emelte ki.

A BCG 2008 októberében végzett globális felmérése szerint az amerikaiak 58 százaléka tervezi, hogy csökkenti fogyasztását a következő 12 hónapban, 12 százalékponttal több, mint egy évvel ezelőtt. Az Európai Unióban ugyanez a mutató 56 százalékra rúg, 20 százalékponttal meghaladva a 2007-es adatot. A felmérésből az is kiderül: Amerikában és Európában tízszer annyian tervezik, hogy 2009-ben visszafogják fogyasztásukat, mint amennyien növelni tervezik. A megkérdezettek fogyasztásuk 12-13 százalékos csökkentését tervezik jövőre.

A felmérés szerint az amerikaiak és európaiak a válság hatására leginkább a következő területeken tervezik visszafogni fogyasztásukat: éttermi étkezés, utazás, szórakoztató elektronika, bútorok, és otthoni dekoráció. A megkérdezettek legkevésbé a zöldség-gyümölccsel, hússal, állateledellel és tejtermékekkel kapcsolatos kiadásaikat csökkentenék.

Patrick Ducasse rámutatott: a válság leginkább az olyan termékek piacát érinti negatívan, amelyek megvásárlása egyszeri, nagy kiadást igényel, és amelyek beszerzése elhalasztható. Ide tartozik például az autóvásárlás.

A felmérések azt mutatják, hogy az amerikaiak és az európaiak egészségügyi kiadásaikat egyáltalán nem kívánják csökkenteni a válság miatt.

A válság a vállalatok számára nemcsak áldozattal, hanem lehetőségekkel is jár - emelte ki a szakember. Úgy vélte: a bizonytalanság piaci lehetőséget jelent a leginnovatívabb cégeknek. A krízis során átrendeződik a piac, és a számok azt mutatják, hogy az élvonalból ilyenkor kieső cégek 80 százaléka soha nem tér vissza a csúcsra - jegyezte meg Patrick Ducasse.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!