Patrick Ducasse, a BCG Fogyasztási javak és Kiskereskedelmi Iparági Csoportjának globális vezetője csütörtökön Budapesten sajtóbeszélgetésen rámutatott: a jelenlegi válságban mutatkozó tendencia az, hogy a fogyasztók számos termékkör esetében jelentősen csökkentik kiadásaikat, hogy így finanszírozzák néhány szegmensben fenntartott luxusfogyasztásukat.
Sokan inkább fapados légitársasággal repülnek, de ragaszkodnak ahhoz, hogy továbbra is jó hotelben szálljanak meg - érzékeltette a jellemző fogyasztói hozzáállást a szakember.
Patrick Ducasse úgy vélte, hogy a csökkenő lakossági fogyasztás csak részben magyarázható a drágább hitelekkel, legalább ilyen fontos tényező az ingatlanok értékesése is, hiszen ez elbizonytalanítja az embereket, mérsékli fogyasztási kedvüket. A családi otthon értéke alapvetően befolyásolja a fogyasztási kedvet - emelte ki.
A BCG 2008 októberében végzett globális felmérése szerint az amerikaiak 58 százaléka tervezi, hogy csökkenti fogyasztását a következő 12 hónapban, 12 százalékponttal több, mint egy évvel ezelőtt. Az Európai Unióban ugyanez a mutató 56 százalékra rúg, 20 százalékponttal meghaladva a 2007-es adatot. A felmérésből az is kiderül: Amerikában és Európában tízszer annyian tervezik, hogy 2009-ben visszafogják fogyasztásukat, mint amennyien növelni tervezik. A megkérdezettek fogyasztásuk 12-13 százalékos csökkentését tervezik jövőre.
A felmérés szerint az amerikaiak és európaiak a válság hatására leginkább a következő területeken tervezik visszafogni fogyasztásukat: éttermi étkezés, utazás, szórakoztató elektronika, bútorok, és otthoni dekoráció. A megkérdezettek legkevésbé a zöldség-gyümölccsel, hússal, állateledellel és tejtermékekkel kapcsolatos kiadásaikat csökkentenék.
Patrick Ducasse rámutatott: a válság leginkább az olyan termékek piacát érinti negatívan, amelyek megvásárlása egyszeri, nagy kiadást igényel, és amelyek beszerzése elhalasztható. Ide tartozik például az autóvásárlás.
A felmérések azt mutatják, hogy az amerikaiak és az európaiak egészségügyi kiadásaikat egyáltalán nem kívánják csökkenteni a válság miatt.
A válság a vállalatok számára nemcsak áldozattal, hanem lehetőségekkel is jár - emelte ki a szakember. Úgy vélte: a bizonytalanság piaci lehetőséget jelent a leginnovatívabb cégeknek. A krízis során átrendeződik a piac, és a számok azt mutatják, hogy az élvonalból ilyenkor kieső cégek 80 százaléka soha nem tér vissza a csúcsra - jegyezte meg Patrick Ducasse.