Jelentősen átrendeződtek a fogyasztók vásárlási preferenciái 2016-ban: a top 10 élelmiszer és vegyi áru termékkategóriában egyre nő a prémium termékek iránti kereslet, világít rá a Nielsen kiskereskedelmi indexe. A prémium élelmiszerek értékbeli forgalma 11%-kal, míg a háztartási vegyi áruk forgalma 9%-kal nőtt 2015-tel összevetve.
A kiskereskedelemben használt hagyományos négyféle árkategória (gazdaságos, alsó-közép, mainstream és prémium) közül a prémium – vagyis a kategória átlagárához képest 30%-kal magasabb árszínvonallal rendelkező - termékek forgalma emelkedett legjelentősebben 2015-ről 2016-ra, míg a gazdaságos termékek iránti kereslet – különösen a top 10 élelmiszert nézve – csökkent. E mögött többek közt a fogyasztói bizalmi index folyamatos emelkedése, illetve stabilizálódása húzódik, ami azt jelzi, hogy a magyar fogyasztók optimistábbak és pozitívabbnak ítélik meg anyagi helyzetüket.
A Nielsen 90 élelmiszert és 80 vegyiárut vizsgált. Az élelmiszereknél a legdinamikusabban, 34%-kal a prémium, vagyis leginkább 100 százalékos gyümölcslevek iránti kereslet emelkedett tavaly, ez 3 milliárdos forgalmat jelent. A sajátmárkás prémium gyümölcslevek értékbeli eladása is jelentősen, 65%-kal nőtt, ezzel 785 milliós forgalmat tudhatott magáénak 2016-ban. A prémium sörök forgalma 30 százalékkal emelkedett, több mint 2 milliárdot tett ki. Dobogósak lettek még a prémium sajtok, itt 12 százalékos volt a forgalom emelkedése, a sajtok összforgalmából 13 milliárd jutott a legmagasabb árszegmensre.
Vegyiáruknál a vécépapír vitte a prímet. Minőségi, több rétegű klópapírra 21 százalékkal többet költöttünk tavaly, mint tavalyelőtt, ez 14 milliárd forintos többletet jelent. Itt is nagy király volt a sajátmárkás törlő, a teljes szegmens 14 százalékát tette ki, 5 milliárd forintnyi összeggel. Ezüstérmes lett a prémium pelenka, melynek forgalma 26 százalékkal nőtt, 6,5 milliárd forint értékben. Illatos, többrétegű papírzsebkendőből 13 százalékkal fogyott több, majdnem 2 milliárdért.
A tíz-tíz toplistás élelmiszer és vegyi áru kategóriában a magyarok az elmúlt év folyamán 303 milliárd forintot költöttek prémium termékekre. A kategória átlagáránál legalább 30%-kal magasabb árfekvésű termékek iránt egyre nagyobb a kereslet, ami nem pusztán az értékben legnagyobb forgalmat lebonyolító kategóriák esetében igaz, hanem általános tendencia, állapítja meg a Nielsen.
mfor.hu