5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár éves szinten 25 százalékot meghaladó mértékben csökkent a hazai lízingpiacon a finanszírozott összeg (142,7 milliárd forint) és a szerződésszám (-29 százalék), az idei év második negyedévében, az április-júniusi időszakban a kihelyezett összeg 72368 milliárd forintra nőtt az első három hónap 70380 milliárdos összegéről.

A piac egésze továbbra is zsugorodik. 2010 második negyedévében 27%-os a visszaesés a finanszírozásban az előző év hasonló időszakához képest. A szerződésszám (20280 db) 24%-kal kevesebb 2009-höz képest, az egy szerződésre jutó kihelyezés csökkent, ennek oka a vásárlóerő csökkenésében kereshető.

Az ügyfelek továbbra is bizonytalanok a gazdaság, és ezen keresztül a saját jövőjüket illetően, ezért tovább halasztják beruházásaikat. A tendencia megfordításához a vállalati oldalon határozott gazdaságélénkítő lépésekre, a kis és középvállalatokat helyzetbe hozó intézkedésekre lenne szükség, a lakosság számára pedig a jövedelemadó csökkenése, vagy a gépjármű és ingatlanvásárlást támogató intézkedés teremthetne alapot a mostaninál nagyobb beruházási hajlandóságra.

A Lízingszövetség szerint ezzel együtt javult a lízingpiaci szereplők GDP és a beruházásokkal kapcsolatos várakozása, mindez a társasági adó csökkenése és az egykulcsos SZJA tervezett bevezetésének köszönhető. Az új kihelyezésekkel kapcsolatban továbbra is enyhe csökkenésre számít a szakma, de ennek mértéke mérséklődni látszik.

„A válság előtt a lízingpiac teljes kihelyezett kötésállománya 1200 Mrd Ft volt; előrejelzéseink szerint erre az állapotra való visszatérés 2013 után várható, addigra viszont jó eséllyel elérhetjük az 1000 Mrd Ft-os piacot. Erre mutató pozitív hír, hogy a legutolsó negyedévben három lízingszegmens is jól teljesített; a flotta-, gép-és haszongépjármű piac részesedése nőtt az előző negyedévhez képest” – hangsúlyozta Hordós Zoltán , a Lízingszövetség elnöke.

A visszaesés ellenére eddig nem tapasztalható, hogy a lízingcégek jelentős része kivonult volna a magyar piacról, de a bankadó okozta megnövekedett teher miatt kérdéses, hogy ez a folyamat milyen irányba változik.

„A lízing egytermékes konstrukció, nincs mód arra, hogy a cégek más szolgáltatásaikon keresztül próbáljanak valamennyit visszahozni a megnövekedett adóterhekből. Mindezek alapján elképzelhető, hogy egyes piaci szereplők kivonulhatnak a magyar piacról, ami a versenyt tovább szűkítheti.” – emelte ki Lévai Gábor, a Lízingszövetség főtitkára.

A lízingpiaci szegmensek

A gépek és berendezések finanszírozásában 2010 második negyedévében a kihelyezések 17145 milliárd forintot tettek ki, ez a teljesítmény kb. 6000 milliárddal jobb az előző 3 hónapnál, de az idei félév így is 11%-kal marad el 2009 első 6 hónapjához képest. A legnagyobb visszaesés a mezőgazdasági gépek és az IT finanszírozás piacán volt tapasztalható, ahol az új kihelyezések 57, illetve 42%-kal csökkentek 2009 előző időszakához képest. A legkevésbé érintett szegmens az építőipari gépek és berendezéseké volt, ahol a visszaesés mértéke csupán 22%-ot tett ki. A szegmensben nem tapasztalható változás a finanszírozási formák arányában.

A flottafinanszírozásban gyakorlatilag megszűnt a hitelben történő kihelyezés, és enyhén növekedett a pénzügyi lízing aránya. 2009 második negyedévéhez képest 46,5 százalékkal emelkedett a flottafinanszírozás, ugyanakkor a tavalyi év első félévéhez viszonyítva csupán 7%-os a csökkenés.  A második negyedévben kihelyezett összeg 11180 milliárd forint, szemben a 2010 első negyedéves 7447 milliárddal. A teljes gépjármű szegmensben harmadik negyedéve növekszik az önrész.

A haszongépjármű szegmensben 2009 Q2-hez képest 16%-os a piac csökkenése, ugyanakkor 2010 Q1-hez viszonyítva ez 21%-os javulást jelent. A kihelyezések értéke 18 872 milliárd forintot tett ki, amely több mint 7000 milliárddal több az előző negyedévhez képest. Csökkent az egy szerződésre jutó kihelyezés, mivel a szerződések volumene 16%-al kevesebb az egy évvel korábbinál. A legrosszabb teljesítményt a buszok nyújtották a szegmensen belül; itt 88%-os a visszaesés az előző időszakhoz képest. A haszongépjármű szegmensben a pénzügyi lízingben történő finanszírozás 91-ről 99,5%-ra emelkedett az elmúlt időszakban.

2010 második negyedévében az ingatlanfinanszírozás értéke 2950 milliárd forintra esett vissza; 2009 első félévéhez képest 46%-al csökkent a lakás, és 40%-al az ingatlanok kihelyezése. A tőkekintlévőség 12,5%-al csökkent 2009Q2-höz képest és csökkent a lakossági ügyfelek aránya is. Az euró/Ft árfolyam volatilitása, az erősödött svájci frank és a devizahitelezés megszüntetése negatív hatással voltak a szegmensre.

Az autófinanszírozásban 2009 első félévéhez képest 29%-os a visszaesés a kihelyezéseknél; a finanszírozott összeg 37663 milliárd forint volt az elmúlt negyedévben. A szerződésszám 32%-al esett vissza 2009Q2-höz képest. A szektorban a magasabb értékű gépjárművek iránti kereslet aktivitása dominál. A válság kapcsán ugyanis főleg a kisebb értékű új autókat vásárló lakossági ügyfelek tűntek el, a vállalati gépjárművásárlások kevésbé estek vissza. Ezt igazolja vissza a hazai új gépjárművek 4- 4,5 millió forintos átlagos eladási ára is.

MFOR

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!