A piac egésze továbbra is zsugorodik. 2010 második negyedévében 27%-os a visszaesés a finanszírozásban az előző év hasonló időszakához képest. A szerződésszám (20280 db) 24%-kal kevesebb 2009-höz képest, az egy szerződésre jutó kihelyezés csökkent, ennek oka a vásárlóerő csökkenésében kereshető.
Az ügyfelek továbbra is bizonytalanok a gazdaság, és ezen keresztül a saját jövőjüket illetően, ezért tovább halasztják beruházásaikat. A tendencia megfordításához a vállalati oldalon határozott gazdaságélénkítő lépésekre, a kis és középvállalatokat helyzetbe hozó intézkedésekre lenne szükség, a lakosság számára pedig a jövedelemadó csökkenése, vagy a gépjármű és ingatlanvásárlást támogató intézkedés teremthetne alapot a mostaninál nagyobb beruházási hajlandóságra.
A Lízingszövetség szerint ezzel együtt javult a lízingpiaci szereplők GDP és a beruházásokkal kapcsolatos várakozása, mindez a társasági adó csökkenése és az egykulcsos SZJA tervezett bevezetésének köszönhető. Az új kihelyezésekkel kapcsolatban továbbra is enyhe csökkenésre számít a szakma, de ennek mértéke mérséklődni látszik.
„A válság előtt a lízingpiac teljes kihelyezett kötésállománya 1200 Mrd Ft volt; előrejelzéseink szerint erre az állapotra való visszatérés 2013 után várható, addigra viszont jó eséllyel elérhetjük az 1000 Mrd Ft-os piacot. Erre mutató pozitív hír, hogy a legutolsó negyedévben három lízingszegmens is jól teljesített; a flotta-, gép-és haszongépjármű piac részesedése nőtt az előző negyedévhez képest” – hangsúlyozta Hordós Zoltán , a Lízingszövetség elnöke.
A visszaesés ellenére eddig nem tapasztalható, hogy a lízingcégek jelentős része kivonult volna a magyar piacról, de a bankadó okozta megnövekedett teher miatt kérdéses, hogy ez a folyamat milyen irányba változik.
„A lízing egytermékes konstrukció, nincs mód arra, hogy a cégek más szolgáltatásaikon keresztül próbáljanak valamennyit visszahozni a megnövekedett adóterhekből. Mindezek alapján elképzelhető, hogy egyes piaci szereplők kivonulhatnak a magyar piacról, ami a versenyt tovább szűkítheti.” – emelte ki Lévai Gábor, a Lízingszövetség főtitkára.
A lízingpiaci szegmensek
A gépek és berendezések finanszírozásában 2010 második negyedévében a kihelyezések 17145 milliárd forintot tettek ki, ez a teljesítmény kb. 6000 milliárddal jobb az előző 3 hónapnál, de az idei félév így is 11%-kal marad el 2009 első 6 hónapjához képest. A legnagyobb visszaesés a mezőgazdasági gépek és az IT finanszírozás piacán volt tapasztalható, ahol az új kihelyezések 57, illetve 42%-kal csökkentek 2009 előző időszakához képest. A legkevésbé érintett szegmens az építőipari gépek és berendezéseké volt, ahol a visszaesés mértéke csupán 22%-ot tett ki. A szegmensben nem tapasztalható változás a finanszírozási formák arányában.
A flottafinanszírozásban gyakorlatilag megszűnt a hitelben történő kihelyezés, és enyhén növekedett a pénzügyi lízing aránya. 2009 második negyedévéhez képest 46,5 százalékkal emelkedett a flottafinanszírozás, ugyanakkor a tavalyi év első félévéhez viszonyítva csupán 7%-os a csökkenés. A második negyedévben kihelyezett összeg 11180 milliárd forint, szemben a 2010 első negyedéves 7447 milliárddal. A teljes gépjármű szegmensben harmadik negyedéve növekszik az önrész.
A haszongépjármű szegmensben 2009 Q2-hez képest 16%-os a piac csökkenése, ugyanakkor 2010 Q1-hez viszonyítva ez 21%-os javulást jelent. A kihelyezések értéke 18 872 milliárd forintot tett ki, amely több mint 7000 milliárddal több az előző negyedévhez képest. Csökkent az egy szerződésre jutó kihelyezés, mivel a szerződések volumene 16%-al kevesebb az egy évvel korábbinál. A legrosszabb teljesítményt a buszok nyújtották a szegmensen belül; itt 88%-os a visszaesés az előző időszakhoz képest. A haszongépjármű szegmensben a pénzügyi lízingben történő finanszírozás 91-ről 99,5%-ra emelkedett az elmúlt időszakban.
2010 második negyedévében az ingatlanfinanszírozás értéke 2950 milliárd forintra esett vissza; 2009 első félévéhez képest 46%-al csökkent a lakás, és 40%-al az ingatlanok kihelyezése. A tőkekintlévőség 12,5%-al csökkent 2009Q2-höz képest és csökkent a lakossági ügyfelek aránya is. Az euró/Ft árfolyam volatilitása, az erősödött svájci frank és a devizahitelezés megszüntetése negatív hatással voltak a szegmensre.
Az autófinanszírozásban 2009 első félévéhez képest 29%-os a visszaesés a kihelyezéseknél; a finanszírozott összeg 37663 milliárd forint volt az elmúlt negyedévben. A szerződésszám 32%-al esett vissza 2009Q2-höz képest. A szektorban a magasabb értékű gépjárművek iránti kereslet aktivitása dominál. A válság kapcsán ugyanis főleg a kisebb értékű új autókat vásárló lakossági ügyfelek tűntek el, a vállalati gépjárművásárlások kevésbé estek vissza. Ezt igazolja vissza a hazai új gépjárművek 4- 4,5 millió forintos átlagos eladási ára is.
MFOR