A SAS hétfőn bejelentette, hogy 800 állást számol fel és a létszámot fokozatosan 15 ezerről 9-10 ezerre szorítja le, eladja földi kiszolgáló egységét, 15-17 százalékkal lefaragja a fizetéseket. Az intézkedések révén a társaság évi 3 milliárd koronával (350 millió euró) reméli csökkenteni a költségeket. Ezenkívül hét skandináv bank és a svéd, a dán és a norvég kormány 3,5 milliárd koronás hitelkeretet biztosít a cégnek. "Ez valóban az +utolsó hívás+, ha azt akarjuk, hogy a jövőben is legyen SAS" - mondta Rickard Gustafson vezérigazgató.
A csőd veszélye elemzők szerint még nem múlt el. Hátra van az egyeztetés a szakszervezetekkel, s a médiában számos alkalommal megszólaltatott szakszervezeti vezetők a terv ellen emelték fel szavukat. Szerintük nem lehet bércsökkentést elvárni akkor, amikor az utóbbi tíz évben nem emelkedtek a fizetések. Ha viszont nem sikerül a szakszervezetekkel megegyezni, akkor a csőd elkerülhetetlen - vélik elemzők.
Peter Norman, a pénzügyi piacokért felelős miniszter hétfői sajtótájékoztatóján kijelentette: Svédország a SAS konszernben főtulajdonosként van jelen, és a kormány felelősséggel tartozik az adófizetőknek. Hangsúlyozta, hogy állami részről nincs szó tőkeemelésről, csak a cég likviditását kívánja a kormány javítani, állami szavatossággal biztosítani. Újságírói kérdésre válaszolva elmondta: a SAS jelenleg nincs olyan állapotban, de ha sikerül a céget versenyképessé tenni, akkor az eladás szóba jöhet. A cég és a szakszervezetek közötti tárgyalások esetleges negatív kimenetelére vonatkozó kérdésre pedig azt válaszolta, hogy "a kormány a tárgyalásokba nem szól bele".
A SAS 2007 óta nem zárt nyereséges évet, és a többi európai légitársasághoz hasonlóan küzd a magas üzemanyagárakkal és a fapados cégek versenyével. A társaság különben is drágán üzemel. 2011-ben 15 ezres létszámmal 27,1 millió utast szállított, míg a konkurens fapados Norwegian 2550 fővel 15,7 milliót. A bérköltség a SAS-nál az összköltség 34 százaléka, a Norwegiannál csak 19 százaléka. Az egy férőhelyre jutó költség a SAS-nál csaknem kétszer akkora, mint az ősrivális norvég légitársaságnál.
MTI