Az EU-ban most készül a 2020-ig szóló gazdaságpolitikai fejlesztési stratégia. Varga István elmondta: az uniós országok iparügyi minisztereinek körében széles körű egyetértés mutatkozott abban, hogy Európának jelentős előrelépést kell tennie a kutatás és fejlesztés terén, meg kell könnyítenie a kis- és közepes vállalkozások határokon átnyúló üzletvitelét. A magyar fél felvetette a kutatás-fejlesztéshez szorosan kapcsolódó oktatás és képzés javításának fontosságát is.
A magyar szakminiszter elmondta: szó volt a tanácskozáson arról a technológiai váltásról, amely a szénhidrogének alkalmazásának visszaszorítását, a "karbonszegény gazdaság" fejlesztését célozza. Ezen belül a tagállamok képviselői eltérő álláspontokat fogalmaztak meg az autóipar átalakításával kapcsolatban - tette hozzá.
Az országok egy csoportja - a soros EU-elnökséget adó Spanyolország, továbbá többek között Franciaország és Portugália - erőteljesen szorgalmazza az elektromos meghajtású autók fejlesztését és elterjesztését. Mások, így például a britek, a dánok, az írek, a csehek és a lengyelek azt szeretnék, ha nem szűkítenék le kizárólag a teljesen elektromos meghajtású autókra az Európai Bizottság által kidolgozandó autóipari akciótervet, hanem alternatívákban is gondolkodnának. Ilyen alternatíva lehet például egyfelől a hibrid - vegyesen szénhidrogén-, illetve elektromos meghajtású - autók, illetve a bioenergiát használó vagy éppen a hidrogénüzemű autók fejlesztése.
MTI