2020. február 18. 10:52

Ami a 2,5 millió forintos nagycsaládosi támogatással együtt azt jelenti, hogy átlagban 5,5 millióba kerülő személygépkocsit vásárolhatott az a mintegy 1800 família, amely kérelmét 2019 végéig kedvezően bírálták el a lízingcégek. Ennyiből zömében Daciákhoz, esetleg alacsonyabb kategóriájú Opelekhez, Citroenekhez lehet hozzájutni.

A nagycsaládosok autóprogramjának tavaly júliusi indulásától a lízingcégek 23 ezer kérelmet fogadtak be, ebből 14 ezret bíráltak el kedvezően – hangzott el a Magyar Lízingszövetség sajtótájékoztatóján. Ez nem azt jelenti, hogy 9 ezer kérelmet elutasítottak, hanem azt, hogy azok elbírálása még folyamatban van, minimális a negatív döntések aránya – közölte lapunk érdeklődésére Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Eddig több mint 1800 családnak helyezték már ki a pénzeket, összesen 5,2 milliárd forint értékben, ami azt jelenti, hogy egy igénylőre nagyjából 3 millió jutott. A program felfutására az idén számít a szövetség.

Idén stagnálást várnak Idén stagnálást várnak

A 2019-es egyébként Tóth Zoltán értékelése szerint rendkívül sikeres év volt a hazai lízingszektor számára, a kihelyezések 740 milliárd forintot értek el, ez közel 7 százalékkal több a 2018-asnál és nagyjából a kétszerese az európai lízingpiac növekményének. Igaz, idehaza az utóbbi években volt kétszámjegyű is a bővülés, de a szövetségnél ezzel is elégedettek – jelentette ki a főtitkár.

A nagyhaszongépjárművek, vagyis a 3,5 tonna feletti teherautók kivételével a lízingpiac valamennyi szegmense növekedett 2019-ben. A finanszírozott eszközök közül a termelőknél, a mezőgazdasági és az építő gépeknél volt a legnagyobb arányú a gyarapodás. A mezőgazdaságba való kihelyezések egy év alatt 26 százalékkal nőttek, s összességében a tavalyi év végén elérték a 103 milliárdot, a termelőeszközökre 20 százalékkal többet, 75 milliárdot vettek igénybe, míg az építőipari gépekre 27,5 milliárdot – ez minden idők legjobb eredménye.

Folytatódott a bővülés a személy- és a kishaszongépjárműveknél, az ezek lízingeléséhez tavaly kihelyezett 273 milliárd forint 11 százalékkal volt magasabb a 2018-asnál – közölte Kiss Norbert, a Lízingszövetség bizottságvezetője. A kihelyezett összegek nagyobb része, 210 milliárd új autókra fordítódott, ami azért kedvező, mert Magyarországon a személygépkocsik átlagéletkora 14 év.

A 3,5 tonna feletti teherautókra 2019-ben jutott 166 milliárd 13 százalékos éves szintű csökkenésnek felel meg. Ennek oka a gazdaság várható lassulása, a megrendelések hanyatlása, a módosuló szabályozási környezet és a sofőrhiány – sorolta Nyikos Katalin, a Lízingszövetség elnöke.   

Míg korábban voltak olyan évek, amikor a lakosság finanszírozása dominált, ma már a lízingfinanszírozás háromnegyede a mikro-, kis- és középvállalkozásokhoz (mkkv) kerül, azaz e szektor nagyban hozzájárul az mkkv-k fejlődéséhez – emelte ki Tóth Zoltán. A maradék egynegyeden osztoznak a nagyvállalatok és a lakosság.

A babaváró hitelek terjedése nem kedvez a lízingpiacnak – ismerte el Kiss Norbert, a szövetség bizottságvezetője –, mivel azt másra, lakásvásárlásra, korábban felvett hitelek kiváltására költik, csak kisebb mértékben vásárolnak autót.

Az idei évre stagnálást, 740-750 milliárdos kihelyezést vár a Lízingszövetség, abból kiindulva, hogy a gazdasági növekedés lassul, a beruházások mérséklődnek, a nagyhaszongépjárművek eladásai tovább szűkülhetnek – közölte Nyikos Katalin.