3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Beletrafáltak az elemzők, az infláció ezúttal úgy alakult, ahogy várták. Januárban tetőzhetett az áremelkedés tempója.

2023. februárban a fogyasztói árak átlagosan 25,4 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. Az elmúlt egy évben a háztartási energia (+49 százalék) és az élelmiszerek (+43,3 százalék) ára emelkedett a leginkább a KSH közlése szerint. A fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 0,8 százalékkal nőttek.

A KSH által közölt adat megfelel az elemzői várakozásoknak. Az előző hónapban, januárban az éves általános infláció mértéke még 25,7 százalékos volt, az élelmiszerek ára pedig 44 százalékkal emelkedett - a mostani adatok tehát alacsonyabbak, így valóban tetőzhetett az infláció januárban. 

Laptársunk, a Privátbankár.hu kedden publikált Árkosár-felmérése is hasonló eredményre jutott:

Egy éve nem láttunk ilyet a magyar boltokban - ezek a termékek drágulnak a legjobban >>

Az egyes főcsoportok árának változása az alábbi pókháló-ábrán jól látható:

Az élelmiszerek ára 43,3 százalék százalékkal emelkedett, ezen belül leginkább a tojás (79,2 százalék), a tejtermékek (76,2 százalék), a vaj és vajkrém (75,1 százalék), a sajt (72,1 százalék), a kenyér (71,1 százalék), az édesipari lisztesáru (68,6 százalék), a száraztészta (57,3 százalék), a tej (53,7 százalék) és a péksütemények (51,9 százalék) drágultak. A termékcsoporton belül a liszt (9,8 százalék) és az étolaj (3,4 százalék) ára nőtt a legkisebb mértékben a KSH adatai szerint.

A háztartási energia 49,0 százalék százalékkal drágult. Ezen belül a vezetékes gáz ára 78,4, a tűzifáé 59,5, a palackos gázé 52,0, az elektromos energiáé 27,6 százalék százalékkal nőtt. 

A tartós fogyasztási cikkekért 12,6, ezen belül az új személygépkocsikért 23,9, a fűtő- és főzőberendezésekért 20,2, a konyha- és egyéb bútorokért 19,6, a szobabútorokért 17,8 százalék százalékkal kellett többet fizetni. A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 18,8, ezen belül a szeszes italok 25,6 százalék százalékkal drágultak. Az állateledelek ára 55,5, a mosó- és tisztítószereké 33,4, a lakásjavító és -karbantartó cikkeké 28,5, a testápolási cikkeké 28,2 százalék százalékkal lett magasabb. 

A járműüzemanyagok 30,3 százalék százalékkal drágultak. A szolgáltatások díja 11,6 százalék százalékkal emelkedett, ezen belül a taxi 33,2, az autópályadíj, gépkocsikölcsönzés, parkolás 27,7, a sport- és múzeumi belépők 27,1, a járműjavítás és -karbantartás 24,7, a belföldi üdülés 23,8, a lakásjavítás és -karbantartás 22,0 százalék százalékkal került többe.

1 hónap alatt, 2023. januárhoz viszonyítva:

A fogyasztói árak átlagosan 0,8 százalék százalékkal nőttek. Az élelmiszerek 1,7 százalék százalékkal drágultak, ezen belül az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, friss hazai és déligyümölcs) 6,4, a kávé 6,1, a gyümölcs- és zöldséglé 3,0, az alkoholmentes üdítőitalok 2,9, a munkahelyi étkezés 2,2, az éttermi étkezés 1,9, a kenyér 1,3, a csokoládé, kakaó 1,2 százalék százalékkal kerültek többe. A margarin 2,2, a sertéshús 0,6, a baromfihús 0,5 százalék százalékkal olcsóbb lett. A háztartási energia ára 2,0 százalék százalékkal mérséklődött, ezen belül a vezetékes gázért 5,4 százalék százalékkal kellett kevesebbet fizetni.

A maginfláció 25,2 százalék lett, a nyugdíjasok fogyasztóiár-indexe 26,9 százalék - ez utóbbi tehát ismét magasabb az átalános infláció mértékénél.

Részletesebb elemzésekkel hamarosan jelentkezünk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!