Állásfoglalást adott ki a Magyar Tudományos Akadémia Közoktatási Elnöki Bizottsága a pedagógusok anyagi megbecsüléséről, amelyben leszögezik: a mérések szerint egyre romlanak a magyar diákok eredményei, nem csökken az iskolát korán, végzettség nélkül elhagyók száma. Aggasztónak tartják, hogy diákjaink problémamegoldó képességének szintje már a fejletlen országokéhoz közelít, idézte a jelentést a hvg.hu.
Megjegyzik, a közoktatás eredményességének legfőbb meghatározó tényezője a pedagógus, és amint azt számos tény mutatja, a magyarországi pedagógusok helyzete különösképpen nehéz. Az állásfoglalás szerint a legsúlyosabb probléma a témában, hogy mind kevesebb tehetséges fiatal választja a pedagógus-hivatást, és „gyors beavatkozás nélkül a helyzet hamarosan kezelhetetlenné válik”. Persze ok-okozati összefüggésként nem felejtik el jelezni, hogy az utóbbi időszakban a pályakezdő tanárok jövedelme nem elegendő az értelmiségi életfeltételek biztosításához sem.