4p

A brit Brexit-ügyi államtitkár vasárnap ismertetett állásfoglalása szerint feszült a brit kormány és az Európai Unió viszonya, és a kapcsolatok javításának előfeltétele a brit EU-tagság megszűnésének feltételrendszeréhez kapcsolódó észak-írországi protokoll jelentős módosítása.

David Frost, aki kedden egy lisszaboni diplomáciai rendezvényen szólal fel, a londoni miniszterelnöki hivatal által főbb részleteiben előzetesen közzétett beszédében kijelenti: nehéz lesz igazán jó viszonyt kialakítani az EU-val, ha az unió ragaszkodik az Észak-Írország és Nagy-Britannia közötti kereskedelem jelenlegi szabályozásának fenntartásához.

Frost szerint ezek a szabályok most már komoly kockázatot jelentenek az észak-írországi rendezésről 1998-ban kötött nagypénteki megállapodásra és a megbékélési folyamatra. A Brexit-ügyi államtitkár a Downing Street vasárnapi ismertetése szerint megerősíti azt a brit kormányzati álláspontot, hogy meg kell szüntetni az Európai Unió bíróságának (ECJ) joghatóságát az észak-írországi ügyekben.

David Frost úgy fogalmaz keddi beszédében, hogy az ECJ észak-írországi szerepe miatt a brit kormány nem tudja észszerű módon érvényesíteni az észak-írországi protokoll "nagyon érzékeny" elemeit, és ez "mélységesen kiegyensúlyozatlanná" teszi a protokoll működését.

Frost a felszólalásban kijelenti azt is, hogy ha az EU nem mutat hajlandóságot az észak-írországi protokoll jelentős módosítására, a brit kormány kénytelen lesz aktiválni a protokoll 16. cikkelyét a nagypénteki egyezmény és a megbékélési folyamat védelmében.

A 16. cikkely meghatározza azokat a feltételeket, amelyek alapján London vagy az EU egyoldalú védelmi intézkedéseket tehet - például felfüggesztheti a protokoll egyes elemeinek hatályát -, ha úgy ítéli meg, hogy a megállapodás végrehajtása súlyos problémákhoz vezet.

A brit Brexit-ügyi államtitkár utalást tesz majd keddi beszédében arra, hogy a brit kormány szerint ez a helyzet előállt. "Senkinek ne legyenek kétségei a helyzet súlyosságával kapcsolatban" - fogalmaz Frost a Downing Street által vasárnap ismertetett beszédben.

London és az EU egyre élesebb vitája abból ered, hogy a Brexit-megállapodáshoz fűzött 64 oldalas észak-írországi protokoll alapján Észak-Írország a Brexit után is harmonizált viszonyrendszerben maradt az Európai Unió egységes belső piacával és vámuniójával. Így viszont a Nagy-Britannia és Észak-Írország közötti áruforgalmat eseti ellenőrzéseknek kell alávetni annak megakadályozására, hogy Észak-Írországból Írországba - vagyis az unió egységes piacára - ellenőrizetlen termékek kerüljenek be.

Ez a megoldás az ára annak, hogy ezeket az ellenőrzéseket nem Észak-Írország és az Ír Köztársaság határán kell elvégezni. Az észak-írországi megbékélésről kötött nagypénteki rendezési megállapodás egyik legfontosabb vívmányaként és a megbékélési folyamat egyik legfőbb szimbólumaként az Ír Köztársaság és Észak-Írország egykor katonai szigorral őrzött 499 kilométeres határán - amely a Brexit óta az Egyesült Királyság és az EU egyetlen közös szárazföldi vámhatára - hosszú évek óta semmiféle fizikai ellenőrzés nincs.

A Brexit-tárgyalások során is az egyik elsődleges szempont volt egy olyan megoldás elérése, amely kizárja a fizikai ellenőrzés visszaállítását az ír-északír határon, és ezt a célt szolgálja az észak-írországi protokoll. A brit kormány és az észak-írországi britpárti protestáns mozgalmak szerint azonban ez a rendszer az Egyesült Királyság területi és gazdasági integritását veszélyezteti. Észak-Írország nem része Nagy-Britanniának, de vele együtt alkotja az Egyesült Királyságot a brit korona fennhatósága alatt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!