Az autóiparnak fájni fognak a megmaradt vámok – olvasható az Equilor hétfő reggeli hírlevelében. A Donald Trump által bevezetett, 25 százalékos, importautókra kivetett vámok továbbra is jelentős hatást gyakorolnak az autóiparra, miközben más vámtételek enyhültek.
A szakértők szerint ezek a politikák globálisan több millió darabbal csökkenthetik az autóeladásokat, növelhetik az új és használt autók árait, és több mint 100 milliárd dolláros többletköltséget okozhatnak az ágazatnak. A Goldman Sachs elemzése szerint az új járművek nettó árai az Egyesült Államokban átlagosan 2000-4000 dollárral emelkedhetnek a következő hat-tizenkét hónapban, pusztán a vámköltségeket emelkedése miatt.
A gyártók különböző stratégiákat alkalmaznak a hatások kezelésére; például egyesek dolgozói kedvezményeket kínálnak, míg mások, mint például a Jaguar Land Rover, teljesen felfüggesztették az amerikai szállítmányokat. Az előrejelzések szerint a magasabb költségek és az általános infláció miatt évente akár 2 millióval kevesebb jármű kerülhet eladásra az Egyesült Államokban és Kanadában, ami gazdasági láncreakciókat okozhat.
Az új autók átlagára már most közel 50 000 dollár, amit tovább súlyosbítanak az emelkedő hitelkamatok. A vámok hatására egyes modelleket teljesen kivonhatnak a piacról, miközben a gyártási költségek és az árak növekednek. A Boston Consulting Group becslése szerint az ágazat évente 110-160 milliárd dolláros költségtöbblettel nézhet szembe, ami az amerikai újautó-piac bevételeinek akár 20 százalékát is érintheti.
Az inflációs nyomás és a fogyasztók csökkenő vásárlóereje tovább nehezíti a helyzetet, miközben a vámok strukturális változásokat kényszeríthetnek ki az autógyártás globális elosztásában. Ez a helyzet példátlan kihívás elé állítja az ágazatot, amelynek hosszú távú hatásai még nem teljesen ismertek.
(via Equilor)