2020. március 5. 11:06
mfor.hu

Az ingázók mellett a fővárosban közlekedők kényelmét is szolgáló fejlesztést ígér a Budapesti Fejlesztési Központ nemrég bemutatott elképzelése.

Több rég megfogalmazott igényt szolgálna a Kelenföldet Ferencvárossal összekötő körvasút fejlesztése. Részben javítaná a Budapest központjától délre fekvő kerületek és agglomerációs települések közötti összeköttetést, átterelhetné az autós és a teherforgalom egy részét a kötöttpályás rendszerre, valamint összeköthetné a kelet-nyugati irányú vasúti kapcsolatokat a fejpályaudvarok megkerülésével. A Déli Körvasút szorosan összekapcsolódik a koncepció súlypontjának számító, Déli Városkapu néven bemutatott állami projektekkel. Az ebben tervezett beruházások helyszíne a Rákóczi hídtól délre, a Duna és a Soroksári út mentén, illetve a Csepel-sziget északi részén fekvő terület. A fejlesztési elképzelések között szerepel a közlekedési infrastruktúra megújítása, azon belül a kötöttpályás rendszerek (HÉV, metró, vasút, villamos) elemeinek bővítése és összekapcsolása.

Ingatlanpiaci hatások az agglomerációban

A déli agglomerációs településekről a fővárosba tömegközlekedéssel ingázók számára jó hír, hogy a körvasút projekt megvalósulásával jelentősen csökkenhet a menetidő. A Budapest Fejlesztési Központ adatai szerint például Kelenföldről a Liszt Ferenc repülőtérre vagy Érdről Kőbánya-Kispestre 15-20 perccel rövidebb idő alatt lehet majd eljutni, mint most.

Az OTP Ingatlanpont szakértői szerint a javuló tömegközlekedési lehetőségek, a várhatóan mérséklődő autósforgalom és a tisztább környezet élénkülő keresletet, és így növekvő árakat is eredményezhet az érintett agglomerációs települések ingatlanpiacán.

„A fejlesztés eredményeként a Biatorbágy-Népliget útvonalon 5-10, Kelenföld és Pécel között 15-20 percet nyernek a tömegközlekedést választók, és ez az időnyereség a változásokra érzékenyen reagáló ingatlanpiacon is minden bizonnyal le fog csapódni. A kiszámítható, gyors közlekedés feltételeinek biztosítása egyértelműen élénkíti a keresletet az agglomerációban, az ármozgásokat ugyanakkor ma még nehéz volna számszerűsíteni, hiszen ezek számos egyéb tényezőtől is függnek. Tavaly a példaként felhozott Biatorbágyon 495 ezer, Pécelen 342 ezer forint volt az eladott ingatlanok átlagára négyzetméterenként, ami idén, de különösen a körvasút megépülése után valószínűleg tovább nőhet. Hasonló folyamatok indulhatnak el a többi érintett agglomerációs településen is” – mondja Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

Mi is pontosan a Déli Körvasút projekt?

A körvasút három, európai jelentőségű vasúti folyosó közös szakasza, a Dunát keresztező forgalom 95 százaléka itt halad át. A vonal kapacitása kimerült, ami megakadályozza az itt közlekedő elővárosi vonatok sűrítését.

A fejlesztés viszont lehetővé tenné, hogy a jövőben a jelenlegi 30 helyett 10-15 perceként közlekedjenek elővárosi szerelvények ezen a szakaszon, jobb és gyorsabb összeköttetést biztosítva az érdi, budaörsi és a környező budai agglomerációnak, Budafok-Nagytéténynek, Kelenföldnek, az újbudai egyetemvárosnak, a Soroksári út térségének és a Déli Városkapunak, valamint a Népliget térségének Kőbánya-Kispesttel, a reptérrel és a pesti agglomerációval.

A körvasútról Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója is a minap megosztott egy látványos videót:

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.