4p

Honnan kerít pénzt a kormány a 14. havi nyugdíjra?
Mit okoznak a kedvezményes hitelek?
Lesz ítélet az MNB-botrányban a választásokig?

Online Klasszis Klub élőben Simor Andrással!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi jegybankelnököt!

2025. november 12. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A budapestiek és a bukarestiek is jól járnának az Európai Bizottság új, nagyszabású vasútfejlesztési terve szerint: a magyar fővárosból 1 óra 40 perc alatt lehetne Bécsbe érni. Azt azonban még nem tudni, hogy a 250 kilométer/órás vasúti pályák építéséhez mennyi támogatást, vagy hitelt adnának a tagállamoknak.

Bemutatta a nagysebességű vasúthálózat fejlesztésére vonatkozó tervét az Európai Bizottság. A Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) főleg a közép- és kelet-európai fővárosok lakóinak kedvezne: kevesebb, mint feleannyi idő lenne a városok közötti utazási idő, mint ma. A 2040-ig kiépített szakaszokon néhol akár 250 kilométer/órás sebességgel is járhatnak a vonatok, ami ugyan lassabb a francia TGV-nél, de nagyságrendekkel meghaladja a magyarországi InterCityk utazósebességét.

Budapestről Bécsbe 100 perc alatt

A következő tizenöt év gyorsvasút-fejlesztésére 345 milliárd euróval számol a bizottság. (Összehasonlításként: a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának összköltségét 2 milliárd euróra becsülik.) Először a fővárosokat kötnék be a hálózatba, 2050-ig pedig a 250 ezer főnél nagyobb városokat is. Abban a tíz évben további, 250 kilométer/óránál gyorsabb vasútvonalakat is kiépíthetnek, ezekkel együtt akár 546 milliárd eurót is felemészthet a projekt. Hozzáteszik: a gyorsvasút Európa biztonságához is hozzájárul, hiszen a hagyományos utazás mellett a hadsereg és a katonai eszközök gyors szállítását is lehetővé teszi a kontinensen.

Az uniós terv Budapestet Bukaresttel, Zágrábbal, Pozsonnyal, illetve Béccsel köti össze. A román fővárosba a legközelebbi vonattal 17 és fél óra alatt lehet eljutni a Keletiből, ezt az utat a jövőben 6 óra 15 perc alatt lehetne megtenni. Zágráb 4 óra 15 perc alatt lenne elérhető, Pozsony és Bécs pedig 1 óra 40 percre lenne a magyar fővárostól. Budapest és Bécs között tehát a vasút valós alternatívává válna az autós közlekedéssel szemben.

A Bizottság néhány vonal esetén különösen rövid határidővel számol. A Berlint és Koppenhágát összekötő vasút átadását 2030-ra képzelik el, a Szófia-Athén vonalat pedig 2035-ben helyezhetik üzembe. A bolgár és a görög főváros között jelenleg 13 óra 40 perc a menetidő, ami hat órára csökkenne. Itt azonban az infrastruktúra kiépítését a földrajzi viszonyok is nehezíteni fogják. Madrid és Lisszabon között egy teljesen új vonal épülne 2030-ig, ami 3 óra alatt kötné össze a spanyol és a portugál fővárost. Ehhez 985 millió euró uniós támogatást kap a két ország, ami a 20-25 százalékát teszi ki az építési költségeknek. A fennmaradó részt a két tagállamnak kell állnia.

Nehéz lesz a fapados járatokkal versenyezni

Az EU azt is tervezi, hogy 2030-ra minden repülőteret, ahol évente több mint 12 millió utas fordul meg, bekapcsol a gyorsvasúti hálózatba. Frankfurt, Barcelona, vagy München esetében ennek még lehet valóságalapja, de a dublini, vagy a mallorcai repülőtérnél ezt nehéz elképzelni. Kérdés, hogy a tervek készítésénél számoltak-e a csatlakozni szándékozó országokkal (Montenegróval, Albániával), illetve az is, hogy a fapados repülőjáratokat mekkora mértékben válthatja ki a gyorsvasút. 

A fenntartható közlekedésért és turizmusért felelős uniós biztos, Aposztolosz Cicikosztasz arról beszélt, hogy a gyorsvasútnak megfizethetőnek kell lennie. Ennek a megoldását a piaci versenyben látja: jó példaként Spanyolországot és Olaszországot említette, ahol az alacsony árak miatt több utas használja a vasutat. Például, a Palermo-Catania gyorsvasút uniós forrásokból épült, a háromórás útra pedig 17,2 euró (jelenlegi árfolyamon 6640 forint) a jegy.

Az elkésett nemzetközi járatoknál még bonyolult lehet a jegyár visszaigénylése
Az elkésett nemzetközi járatoknál még bonyolult lehet a jegyár visszaigénylése
Fotó: DepositPhotos.com

A tervek szerint a nemzetközi vonatjegyek vásárlását is leegyszerűsítik, és arra is ügyelnek, hogy a több szolgáltató által üzemeltetett nemzetközi járatokon az utasok érvényesíthessék a jogaikat. Jelenleg a nemzetközi vonatok késése esetén több szolgáltatóval is fel kell venni a kapcsolatot, például a jegyár visszatérítéséhez. Cickosztasz szerint azt is lehetővé kell tenni, hogy az utasok akár egy weboldalon tudjanak vonat- és repülőjegyet foglalni. 

Jelenleg 12 128 kilométer nagysebességű vasúti pálya van Európában, amely főleg az EU négy legnagyobb gazdaságára – Németországra, Franciaországra, Olaszországra és Spanyolországra – koncentrálódik. A tervezet tehát hiánypótló, azt azonban nem részletezi a Bizottság, hogy a beruházások költségének mekkora részét adná az EU, és azt vissza nem térítendő támogatás, vagy hitel formájában tennék.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!