Az ittas vezetők egyértelműen felülreprezentáltak a közúti közlekedési balesetekben. Sajnos az európai országok közül szinte egyik sem teszteli szisztematikusan az összes, balesetben érintett úthasználót alkohol miatt. Ezért az alkohol okozta balesetekről a legtöbb európai ország hivatalos statisztikája nem számol be. Ugyanakkor egy Hollandiában végzett véletlenszerű mintavétel alapján a kórházba került, súlyosan sérült sofőrök 25 százalékának volt a vérében alkohol. A hollandiai kutatások alapján az Európai Bizottság úgy becsüli, az éves uniós közlekedési halálesetek körülbelül 25 százaléka az alkoholnak tulajdonítható. Ebbe nemcsak az ittas vezető, de az ittas gyalogos és kerékpáros által okozott halálos balesetek is beletartoznak.
Magyarországon a rendőrségi statisztikák szerint az ittasan okozott személysérüléses balesetek száma 2015 és 2019 között 11,4 százalékkal csökkent. Ugyanezen időszak alatt az ittasan okozott balesetek aránya szintén csökkent: 9,6 százalékról 8,4 százalékra. A személygépkocsi vezetők az ilyen balesetek 53-55 százalékáért felelősek, a kerékpárosok 20-24 százalékért, a segédmotoros kerékpárosok aránya évről-évre 8-10 százalék között mozog. A gyalogosok által ittasan okozott balesetek aránya éves szinten úgy 3 százalék.
A halálos kimenetelű balesetek aránya is csökkent az elmúlt öt évben az ittasan okozott baleseteken belül: a 2015-ös 4,5 százalékról 2019-re 3,3 százalékra. Tavaly összesen 1394 ittasan okozott baleset volt, ebből 47 halálos kimenetelű. Idén azonban a korábbi évek javuló tendenciája nem folytatódott. A koronavírus-járvány okozta gépjárműforgalom mérséklődésével arányosan csökkent a közúti közlekedési balesetek száma, ugyanakkor az ittas állapotban okozott balesetek száma lényegében nem változott (899 volt szemben a tavalyi 925-tel). Ám arányait tekintve így 16,3 százalékos növekedés volt tapasztalható az elmúlt év azonos időszakához képest.
A MABISZ és az ORFK-OBB ezért is állította az idei Biztonság Hete középpontjába az ittas vezetés témáját. Négy éve a biztosítói szövetség megkereste az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságát azzal a kezdeményezéssel, hogy hozzák létre közösen a Biztonság Hetét, ahol közös akciókkal hívják fel a gyerekek figyelmét a biztonságra, a balesetmegelőzés lehetőségére és fontosságára. Ebből nőtte ki magát a látványos, országos rendezvénysorozat, amelynek a helyszínein az elmúlt három év alatt mintegy ötvenezer gyereket sikerült megmozgatni és az együttműködőkkel a biztonság különböző aspektusaival kapcsolatban érzékenyíteni. Idén azonban szeptember 14-19 között – a járványhelyzet miatt - az online térben próbálják eljuttatni a szervezők üzeneteiket a fiatalokhoz. A cél évek óta változatlan: a mindennapok biztonságának erősítése, a közlekedési balesetek és egyéb sérülések megelőzése. A programokhoz az évek során 27 partnerszervezet csatlakozott, hogy a biztonságot a lehető legszélesebb értelemben kezelve hívják fel a figyelmet többek között az élelmiszerbiztonságra, a biztonságos hulladékkezelésre, az erdőtüzek megelőzésére, az árvizek elleni védekezésre, a vagyonbiztonságra vagy éppen a munkahelyi balesetek megelőzésére (részletek ezen az oldalon).
A MABISZ idén, a helyzethez alkalmazkodva, több projekttel készült erre a hétre. A 9-14 éves korosztálynak szól a szövetség képregény sorozatának legújabb része, amely a fiatalok buli utáni ittas vezetésének a kockázataira hívja fel a figyelmet. A biztosítási ismeretek mellett az önismeretet is fejleszti a főként a középiskolásoknak szánt Biztonság Kerék – Forgasd ki a jövőd! online társasjáték, amelyet végigjátszva értékes nyeremények nyerhetők. A témahéthez kapcsolódva jelentette be a MABISZ az erről az oldalról ingyenesen letölthető baleset bejelentő applikációjának, az E-kárbejelentőnek az újabb fejlesztéseit. Ezek alapvető célja, hogy könnyítsék a károk bejelentését (bővítve a bejelenthető káresetek típuslistáját) és pontosabb adatokat kapjanak a biztosítók a könnyebb kárrendezéshez.