3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A tavaly november óta eltelt egy évben 44 százalékkal nőtt a használtautók ára az Egyesült Államokban. Az áremelkedés trendje pedig nem hogy csökkenne, éppen ellenkezőleg: tovább nő. Egy  hónap alatt októberről novemberre 4,9 százalékkal ugrottak meg az árak.

Értetlenül és hitetlenkedve állnak a vevők az amerikai autókereskedők szalonjaiban: nem csupán az új autók ára nő folyamatosan, de nincs a megszokott választék, és a népszerű típusokra heteket-hónapokat kell várni. Aki pedig használt autót venne, annak még nagyobb a megdöbbenése, ezek ára ugyanis folyamatosan felfelé araszol.

A járvány miatt emelkedik a használt autók ára. (Fotó: carspecs.us)
A járvány miatt emelkedik a használt autók ára. (Fotó: carspecs.us)

A friss statisztikai adatok szerint egy átlag használt autó ára hetente (!) 100-200 dollárral emelkedik, ami teljesen szokatlan az amerikai piacon. A pandémia hatására megindult áremelkedés úgy tűnik folyamatos: tavaly november óta 44 százalékkal nőtt a használt autók ára és a tempó csak fokozódik. Idén novemberben közel már 5 százalékkal magasabb árat láthattak a vevők az autótelepeken.

A szokatlan - ám a világ sok országában, így Magyarországon is! - jellemző áremelkedés oka a pandémia miatt leállt-lelassult autógyártás. A járvány miatt az Egyesült Államokban is szinte megbénult az autógyártás - tavaly áprilisban például 99 százalékkal zuhant be a helyi gyártás - ami azt jelentette, hogy a 2020-as évben 23 százalékkal kevesebb autó hagyta el az ottani gyártósorokat, mint 2019-ben.

... és a helyzet azóta sem javult gyökeresen. A részegység beszállítások akadoznak, a chiphiány pedig már-már tragikus. Személyautók tízezrei állnak a gyárak udvarán a mikroprocesszorokra várva. Egyes becslések szerint a chip hiány tartós marad, ennek enyhülésére  egyes becslések szerint 2023-ig várni kell.

Az amerikai vevők azonban nem szokták meg a gépkocsira várakozást. Márcsak azért sem, mert a lakosság közel felének - egész pontosan 45 százalékának - egyáltalán nincs lehetősége a tömegközlekedést használni.  Csak a nagyvárosokban működik  jól kiépített busz vagy villamos hálózat. Rá vannak tehát a kocsira utalva - ez éppen úgy napi szükséglet, mint az elektromos áram, vagy a vezetékes víz.

Az ottani új autók eladások idei alakulását még befolyásolhatja december, de már most látszik, hogy idén is lesz némi csökkenés. A 2020-as 14,9 millió darabos eladás majdnem 14 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2019-ben. Az idei év első negyede ugyan jól alakult (13,2 százalékkal több kocsit értékesítettek) az USA-ban, de az év egésze már cseppet sem alakul ilyen jól. Az eladások száma az év eddigi szakaszában 8 százalékos csökkenést mutat.  A vásárlási kedv  ugyanakkor továbbra sem lanyhult, de  ezzel nem tartott lépést a kínálat. Jól mutatja ezt a raktárkészletek nagysága is. Idén novemberben mindössze egymillió autó állt a kereskedők telepein , míg a korábbi években ez meghaladta a 3 milliót. A legnépszerűbb gépjármű kategória továbbra is a városi terepjáró (SUV) amely az eladások több mint felét teszi ki, ezt követi a pick-up közel 25 százalékkal, a hagyományos személykocsikból pedig egyre kevesebbet adnak el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!