2p

Hosszú idő óta 2023-ban fordult elő először, hogy – bár ezen a piacon is történt kisebb visszaesés – több új autót (107 720 járművet) helyeztek forgalomba, mint használtat.

2023-ban 105 662 import használt személyautó kapott hazai rendszámot a DataHouse adatai szerint. Ez a szám 16,2 százalékkal marad el az egy évvel korábbi értéktől. A behozott használt autók száma egész évben a havi 9 ezres átlagos szint körül mozgott, ami jelentősen elmarad az előző évek havi 10-11 ezres behozatali átlagától. Az elmúlt hónapban pedig mindössze 7 145 volt a forgalomba helyezések száma, ami még a szigorú covid-lezárások idején tapasztalt 7 600-as havi minimumot sem érte el.

„A tavalyi reálbércsökkenés miatt kialakult átmeneti keresleti sokk az autópiacokon belül elsősorban a használtautó-import szegmensét érintette. A belföldi adásvételek száma ugyanis hozta a 2022-es szintet, és az újautó-értékesítésben is csupán 3,4 százalékos volt a visszaesés az előző évhez képest – mutat rá Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Az alacsony behozatali számokért több tényező együttes hatása lehet a felelős. Egyrészt a gazdasági nehézségek miatt a nyugati piacokon is megnőtt az érdeklődés a használt autók iránt, ami felfelé mozdította az árakat. Másrészt a jövedelmi helyzet romlása miatt idehaza a megmaradt vásárlók is óvatosabbá váltak, és a jobban nyomon követhető előélettel rendelkező belföldi kínálat felé fordultak.”

A behozott használt autók közötti márkasorrendet hagyományosan a Volkswagen vezeti, a második helyről azonban a Ford 2023-ban leszorította az Opelt. Az Audi negyedik helye változatlan, ugyanakkor a következő helyeken szintén helycsere történt: a Mercedes a nyolcadik helyről az ötödikre ugrott, megelőzte a BMW-t, a Toyotát és a Hyundai-t is.

2024-es várakozások

A JóAutók.hu várakozásai szerint az év első néhány hónapjában érdemi fordulat nem várható a használtautó-behozatalban: bár lehetnek kiugró hónapok, a forgalom csak lassan, fokozatosan kezdhet majd visszatérni a 10 ezres tartomány közelébe. Ezt a folyamatot erősítheti, hogy amennyiben a nagy európai piacok (elsősorban is a fő beszerzési forrást jelentő Németország) gazdasága ismét magára talál, külföldön ismét nagyobb választékból és kedvezőbb áron, kevesebb kompromisszum vállalásával lehet majd autóhoz jutni.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!