3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az immár fél éve tartó orosz agresszió teljesen lenullázta az ukrán polgári repülést. Az utasszállító gépek egy része külföldi reptereken állomásozik, a teherfuvarozás viszont tovább működik - igaz, csak az ország határain kívül.

Február elején még féltucatnyi légitársaság kötötte össze Ukrajnát a nagyvilággal. Az orosz háború azonban pár nap alatt elszigetelte az országot, és földre kényszerítette az ukrán polgári repülést is - legalábbis odahaza. A repülők egy része ugyanis külföldi repterekre menekült - és ott vannak most is.

Szárnyaszegett légicégek

A lebombázott és tönkretett repülőterek és kifutópályák miatt a legismertebb ottani cég, az Ukraine International Airlines is kimenekítette a flottáját. A tucatnyi keskenytörzsű Boeing 737-es repülő nagy része Európa különböző repterein "dekkol". Az elmúlt hónapokban humanitárius segélyszállítmányokra és charterjáratokra vették ezeket igénybe. A cég már a háború első hónapjában lízingelte a flotta egy részét - egyebek mellett az Air Baltic vette bérbe a Boeingek egy részét.

Nagy részük külföldi repülőtereken dekkol. Fotó: Depositphotos
Nagy részük külföldi repülőtereken dekkol. Fotó: Depositphotos

Teljesen leállt az ország fapados légitársasága, a SkyUp és a Meridian is. A korábban ambiciózus terveket dédelgető SkyUp járatait a háború kitörését követően törölték, és ugyanígy járt a Meridian is. A SkyUp főleg egyiptomi üdülőhelyre - Hurghada, Sharm-al-Sheik - szállította az ukránokat.

A Meridian egy légi katasztrófa révén vált ismerté. An-12-es típusú repülőgépe ugyanis idén júliusban lezuhant Görögországban. A különjárat fegyvereket szállított - volna - Afrikába.

Nincs hír az ukrán piacon korábban aktív kisebb cégekről (Janika Airlines, Motor Sich Airlines, Windrose  Airlines) sem.

A Cargo viszont dübörög

A külföldre menekülést választotta a teherszállításban hírnevet szerzett Antonov Airlines. A nagy teherbírási repülőkre specializálódott légitársaság székhelyét Lipcsébe, a Halle reptérre tette át. Tehette ezt viszonylag könnyen, mert egyik bázisa már  2007-től a német városban volt. Az Antonov gépei - különösen az An-124-es típus - speciális cargo szállítmányokat fuvaroz. A hatalmas Antonov-repülők - ezekből most öt állomásozik  a Halle reptéren - nehézgépek, teherjárművek szállítására alkalmasak és február óta is jelentős forgalmat bonyolítanak le Európán belül és azon kívül is. A cég közlése szerint az Antonov -épek naponta legalább egy fuvart teljesítenek Európa negyedik legjelentősebb cargo repteréről.

Az Antonov forgalmának növekedésében szerepet játszott az is, hogy legjelentősebb versenytársa az orosz Volga-Dnepr Airlines nem repülhet az országon kívül.

Az Antonov flottájába tartozott a világ legnagyobb teherszállító repülője, az An-225 Mirya - ez azonban a harcok során megsemmisült. A cargo gépeken kívül hét kisebb méretű utasszállító repülővel is rendelkeznek, de ezek eddig sem vettek részt a menetrendszerinti forgalomban. A cég  átkeresztelte tíz forgalomban lévő repülőjét, minden légijármű egy-egy hős ukrán város nevét viseli. 

Ukrajnában a főváros Hosztomeli repterén kívül Odessza, Harkiv, Lviv légikikötőjét is használták a légitársaságok: a KLM/AirFrance, az Austrian, a Swiss és a Lufthansa mellett jelentős forgalmat bonyolított le a Turkish Airlines, a Qatar, valamint a fapadosok, a Ryanair, a WizzAir, a török Pegasus és a FlyDubai is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!