A hazai üzemanyagpiac paradox helyzetbe került: miközben a Brent típusú olaj ára 70 dollár alatt stabilizálódott, és a forint is inkább erősödött, a magyarországi töltőállomásokon nem láttunk változást. Az elmúlt héten jelképes árcsökkenést láthattunk csak a kutakon. Igaz a másik oldalról annak viszont örülhetünk, hogy a nyári szabadságok idején jellemző drágulást egyelőre megúsztuk.
Ha az Európai Unióra kitekintünk, akkor azt láthatjuk az uniós Weekly Oil Bulletin friss adatai alapján, hogy az árak stagnálása általános volt a közösség országaiban. Néhány eurócentes változásokat ugyan láthattunk, ám komoly áremelkedésre vagy csökkenésre nem volt példa. Így a magyar árak pozíciója sem változott, a friss rangsorban is 10 olyan országot találunk, ahol az átlagárak alacsonyabbak a magyarországinál.
A stagnáló árak miatt nemcsak az uniós rangsorban, de a régiós összehasonlításban sem változott a magyar pozíció. Ezen a héten is öt olyan ország volt, ahol olcsóbb és csupán három, ahol drágább volt a benzin, mint Magyarországon.
Egy héttel ezelőtt arról írtunk, hogy az áremelkedés irányába ható tényező lehet, hogy a finomítói marzsok érdemben emelkedtek a dízel esetén. Ez uniós szinten néhány országban éreztette a hatását a fogyasztói árakban is. A magyar árak pozíciója annak ellenére javult, hogy a héten a gázolaj ára itthon csupán két forinttal csökkent. A Weekly Oil Bulletin legutóbbi összegzése szerint ezúttal 12 olyan EU-s ország volt, ahol a magyarországi gázolajáraknál az átlagár alacsonyabb volt. Ez két helyezést jelent, az egy héttel korábbi sorrendben ugyanis 14 olyan országot találhattunk, ahol olcsóbban lehetett tankolni.
Mindez azzal járt, hogy a régióban is egy helyet tudtunk javítani. Így már nemcsak az osztrák kutaknál találunk a magyarnál drágább gázolajat, de a horvátországi átlagár is magasabb.
Ellentétes hatások az olajpiacon
A befektetői lélektan érdekes momentuma volt a héten bejelentett amerikai-japán vámegyezmény. A két ország kereskedelmét a jövőben ugyanis 15-15 százalékos tarifa sújtja. Ez a korábbiakhoz képest mindkét ország fogyasztói számára plusz terhet jelent majd, ám a szakértők úgy vélik, hogy ez még nem az a mérték, amely ellehetetlenítené a forgalmat. A japán egyezmény analógiájára hasonló vámtétel kerülhet az európai termékekre is a várakozások szerint. Ezek alapján pedig az elemzők egyre inkább hisznek abban, hogy elkerülhető az idei évben az amerikai recesszió, még ha az infláció esetleg a korábban várt szint felett alakul majd.
Fotó: Depositphotos
Mindezek miatt pedig néhány szakértő már annak a véleményének adott hangot, hogy a globális gazdasági folyamatok alakulása miatt növekedhet a jövőben az olaj iránti kereslet.
Hogy ez a héten nem okozott áremelkedést az európai piacon irányadó Brent olaj tőzsdei jegyzésében, annak elsősorban az az oka, hogy közben a kitermelés növekszik, így a várakozások szerint a kínálat lépést fog tartani a növekvő kereslettel. Csütörtökön olyan információk láttak napvilágot, hogy az Egyesült Államok arra készül, hogy engedélyezze a venezuelai állami kézben lévő PDVSA partnereinek, többek között a Chevron amerikai olajóriásnak, hogy korlátozott mértékben működhessenek a dél-amerikai országban. Ha ez realizálódik, akkor a venezuelai olajexport napi valamivel több mint 200 000 hordóval növekedhet, ez pedig enyhítené a szűkösséget a nyersolaj-piacon.
A fentiek miatt a jövő héten sem várható egyértelmű irány az olajpiacon, és valószínűleg továbbra is a 67-70 dolláros sávban mozog majd az energiahordozó tőzsdei jegyzése. Ha pedig a Brent ára valóban ebben a viszonylag szűk sávba ragad, akkor a hazai üzemanyagárak sem fognak nagyon ugrálni.
Az Mfor Üzemanyagár-figyelő várakozása szerint néhány forintos csökkenés nem lenne meglepetés, és elképzelhető, hogy a gázolaj becsúszik a 600 forintos szint alá, de 2-5 forintosnál nagyobb változás csak akkor képzelhető el, ha az olaj- vagy a devizapiacon (elsősorban a dollár árfolyama) nagy kilengést mutat.
A grafikonok a cikkünk megjelenésekor aktuális adatokat mutatják, ezek azonban később frissülhetnek.