4p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tradicionálisan a nyári időszakban az utazási kedv élénkülése miatt az üzemanyagárak is felfele mozdulnak. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő friss elemzése azt vizsgálja, hogy ez a következő hetekben is így lesz, vagy ezúttal megúszhatják az áremelést a magyar autósok.

A hazai üzemanyagpiac paradox helyzetbe került: miközben a Brent típusú olaj ára 70 dollár alatt stabilizálódott, és a forint is inkább erősödött, a magyarországi töltőállomásokon nem láttunk változást. Az elmúlt héten jelképes árcsökkenést láthattunk csak a kutakon. Igaz a másik oldalról annak viszont örülhetünk, hogy a nyári szabadságok idején jellemző drágulást egyelőre megúsztuk.

Ha az Európai Unióra kitekintünk, akkor azt láthatjuk az uniós Weekly Oil Bulletin friss adatai alapján, hogy az árak stagnálása általános volt a közösség országaiban. Néhány eurócentes változásokat ugyan láthattunk, ám komoly áremelkedésre vagy csökkenésre nem volt példa. Így a magyar árak pozíciója sem változott, a friss rangsorban is 10 olyan országot találunk, ahol az átlagárak alacsonyabbak a magyarországinál.

A stagnáló árak miatt nemcsak az uniós rangsorban, de a régiós összehasonlításban sem változott a magyar pozíció. Ezen a héten is öt olyan ország volt, ahol olcsóbb és csupán három, ahol drágább volt a benzin, mint Magyarországon.

Egy héttel ezelőtt arról írtunk, hogy az áremelkedés irányába ható tényező lehet, hogy a finomítói marzsok érdemben emelkedtek a dízel esetén. Ez uniós szinten néhány országban éreztette a hatását a fogyasztói árakban is. A magyar árak pozíciója annak ellenére javult, hogy a héten a gázolaj ára itthon csupán két forinttal csökkent. A Weekly Oil Bulletin legutóbbi összegzése szerint ezúttal 12 olyan EU-s ország volt, ahol a magyarországi gázolajáraknál az átlagár alacsonyabb volt. Ez két helyezést jelent, az egy héttel korábbi sorrendben ugyanis 14 olyan országot találhattunk, ahol olcsóbban lehetett tankolni.

Mindez azzal járt, hogy a régióban is egy helyet tudtunk javítani. Így már nemcsak az osztrák kutaknál találunk a magyarnál drágább gázolajat, de a horvátországi átlagár is magasabb.

Ellentétes hatások az olajpiacon

A befektetői lélektan érdekes momentuma volt a héten bejelentett amerikai-japán vámegyezmény. A két ország kereskedelmét a jövőben ugyanis 15-15 százalékos tarifa sújtja. Ez a korábbiakhoz képest mindkét ország fogyasztói számára plusz terhet jelent majd, ám a szakértők úgy vélik, hogy ez még nem az a mérték, amely ellehetetlenítené a forgalmat. A japán egyezmény analógiájára hasonló vámtétel kerülhet az európai termékekre is a várakozások szerint. Ezek alapján pedig az elemzők egyre inkább hisznek abban, hogy elkerülhető az idei évben az amerikai recesszió, még ha az infláció esetleg a korábban várt szint felett alakul majd.

Eddig megúsztuk az áremelést
Eddig megúsztuk az áremelést
Fotó: Depositphotos

Mindezek miatt pedig néhány szakértő már annak a véleményének adott hangot, hogy a globális gazdasági folyamatok alakulása miatt növekedhet a jövőben az olaj iránti kereslet.

Hogy ez a héten nem okozott áremelkedést az európai piacon irányadó Brent olaj tőzsdei jegyzésében, annak elsősorban az az oka, hogy közben a kitermelés növekszik, így a várakozások szerint a kínálat lépést fog tartani a növekvő kereslettel. Csütörtökön olyan információk láttak napvilágot, hogy az Egyesült Államok arra készül, hogy engedélyezze a venezuelai állami kézben lévő PDVSA partnereinek, többek között a Chevron amerikai olajóriásnak, hogy korlátozott mértékben működhessenek a dél-amerikai országban. Ha ez realizálódik, akkor a venezuelai olajexport napi valamivel több mint 200 000 hordóval növekedhet, ez pedig enyhítené a szűkösséget a nyersolaj-piacon.

A fentiek miatt a jövő héten sem várható egyértelmű irány az olajpiacon, és valószínűleg továbbra is a 67-70 dolláros sávban mozog majd az energiahordozó tőzsdei jegyzése. Ha pedig a Brent ára valóban ebben a viszonylag szűk sávba ragad, akkor a hazai üzemanyagárak sem fognak nagyon ugrálni.

Az Mfor Üzemanyagár-figyelő várakozása szerint néhány forintos csökkenés nem lenne meglepetés, és elképzelhető, hogy a gázolaj becsúszik a 600 forintos szint alá, de 2-5 forintosnál nagyobb változás csak akkor képzelhető el, ha az olaj- vagy a devizapiacon (elsősorban a dollár árfolyama) nagy kilengést mutat.

A grafikonok a cikkünk megjelenésekor aktuális adatokat mutatják, ezek azonban később frissülhetnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!