3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem lesz légkondi.

Már a tervekben sem szerepel a 3-as metró újragyártott kocsijainak utólagos klimatizálása. A BKV idén már nem számol az ehhez szükséges hitelfelvétellel - írta a nepszava.hu.

Nem lesz könnyítés most sem. Fotó: MTI
Nem lesz könnyítés most sem. Fotó: MTI

A kocsikat 2016-ban 69 milliárd forintért felújítás helyett gyakorlatilag újragyártotta az orosz Metrovagonmas. Az akkor még Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat azonban takarékossági okokból nem kért bele klímát. Karácsony Gergely mostani főpolgármester még jelöltként tett ígéretet a kocsik utólagos klimatizálására. Csakhogy kiderült, ehhez az orosz gyártó hozzájárulására lenne szükség, mivel enélkül elvész a garancia. Ennek jelentősége mostanra jelentősen csökkent, mivel a szerelvényekre adott az általános jótállás már lejárt, a szállítói szerződésnek ma már csak a kocsiszekrényekre vonatkozó garanciális része él - foglalta össze az előzményeket a lap.

Az ukrán háború miatt azonban ezeket a garanciális munkákat is felfüggesztette az orosz cég és aligha folytatják a teljesítést, ha a BKV lehívja az összes bankgaranciát. Márpedig a főváros közlekedési cége kényszerűségből megkezdte ezek lehívását: március végéig 1,698 millió euró értékben. Májusban lejár újabb 13 darab 3,68 millió euró értékben. A szállítói szerződés összesen 41 darab 10,96 millió eurós bankgaranciát tartalmaz. Bolla Tibor március végi tájékoztatóján nem tagadta, hogy a teljes összeg lehívása sem fedezné a korábban jelzett garanciális hibák javításának költségét - toldotta meg a portál.

A garanciális megkötések mellett eleinte jelentős bizonytalanságot okozott, hogy a szerelvények elbírják-e a berendezések súlyát. Később azonban kiderült, hogy a gyártók képesek könnyebb, kisebb klímát is szállítani, két prototípust is teszteltek. A BKV tavaly májusban feltételes közbeszerzési tendert írt ki, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, de szerződést végül egyikkel sem kötöttek a cég nehéz pénzügyi helyzetére tekintettel.

Felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbér összegéből fedezik az utólagos klimatizálás költségét. A lap szerint elég is lenne rá, hiszen a BKV követelése a kamatokkal együtt már az év elején meghaladta a 12 milliárdot, míg a költségeket előzetesen 6-10 milliárdra becsülték. Bár az infláció, a nyersanyaghiány és a többi árfelhajtó tényező hatására, ennél most már bizonyosan több kerülne. Ráadásul a per elakadt, lévén az oroszok még át sem vették a periratokat, a magyar kormány pedig óvakodik attól, hogy bármiféle nyomást gyakoroljon a Metrowagonmasra - vélte a lap.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!