A Telex cikkéből az derül ki, hogy június 1-jétől nemcsak az állami kézben lévő hatósági, hanem a magánkézben lévő független műszaki vizsgaállomásokon is honosítani lehet majd más, uniós országból behozott használt autókat. Ezt a területért felelős Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közölte válaszként a lap kérdésére, de a változás időpontját csak „várható” időpontként megjelelölve.
Ez jelentősen felgyorsíthatja az autók regisztrációját és több tízezer ügyfelet hozhat a műszaki vizsgákat végző magánállomásoknak, miközben megszünteti a hatósági állomások túlterheltségét.
Az egyszerűsített műszaki állapotfelmérésnek tekinthető 11 ezer forintos járműhonosítási eljárás során a főként Európai uniós országokból származó használt autók kísérődokumentumait, tehát a forgalmi engedélyt és a törzskönyvet ellenőrzik, amire jelenleg nincs felhatalmazásuk a magánállomásoknak. Bár az okmányok formátuma minden tagországban megfelel az uniós szabályoknak, mégis vannak eltérések, ezért ezeket ismerniük kell az ügyintézőknek, hogy elkerüljék a visszaéléseket – magyarázza a lap, hozzátéve, hogy természetesen a honosítás után is szükség lesz vizsgára is, amelyet idén februártól jócskán emelt, 26700 forintos díjért végeznek el.
Közben egy Európai Bizottságtól származó kezdeményezés nyomán az is elképzelhető, hogy a 10 évnél idősebb autókat évente kelljen újra levizsgáztatni (jelenleg Magyarországon csak kétévente írják ezt elő).
A magyarországi vizsgabázis-hálózat jelenlegi kapacitása szűkös lehet az évenkénti vizsgálat bevezetéséhez, írta a Telexnek a felvetésről az ÉKM. bár szerintük a vizsgáztatással foglalkozó vállalkozások száma és kapacitása rugalmasan, piaci alapon képes igazodni a kereslethez. A minisztérium szerint a bizottság mostani felvetéseiből várhatóan 4-5 év múlva lehet bevezetett szabályozás Magyarországon.