3p

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Pénteken tette közzé az ipari termelés szeptemberi adatait a KSH, amelyből kiderült, a járműgyártás jelentősen csökkent. Ez nem csak a félvezetők hiánya, de a nagyon magas éves bázis miatt is várható volt.

2021 szeptemberében az ipari termelés volumene 2,3 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. Munkanaphatástól megtisztítva a termelés 1,7 százalékkal csökkent. A szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján az ipari kibocsátás 2021 augusztusához képest 0,3 százalékkal mérséklődött. A termelés szintje hasonló volt, mint a járvány előtt, 2019 szeptemberében.

A chiphiány miatt olyan extraleállásokat kellett a vállalatoknak beiktatni, amelyek jelentősen visszavetették a termelést. Fotó: depositphotos
A chiphiány miatt olyan extraleállásokat kellett a vállalatoknak beiktatni, amelyek jelentősen visszavetették a termelést. Fotó: depositphotos

A részletes adatokat két hét múlva fogja publikálni a statisztikai hivatal, előzetesen ugyanakkor némi betekintést adtak így is a folyamatokba. Mint írták, "a feldolgozóipari alágak többségében, köztük az élelmiszer, az ital és a dohánytermék gyártásában növekedést mértünk". A legnagyobb súlyú járműgyártás azonban jelentősen csökkent. A visszaesést elsősorban a globális félvezetőhiány miatti gyárleállások okozták. Szintén mérséklődött a kibocsátás a számítógépek, az elektronikai és az optikai termékek gyártásában.

Ami a járműgyártást illeti, túl azon, hogy a hírek hónapok óta a chiphiányról szólnak, egyébként sem biztos, hogy képes lett volna az egy évvel korábbi szintet megugrani. Tavaly szeptemberben és októberben ugyanis minden idők legmagasabb kibocsátását érte el a hazai járműipar, a nagyon magas bázis pedig már sejtette, hogy idén az őszi hónapok gyengébb eredményeket hoznak. Igaz, a chiphiány miatt olyan extraleállásokat kellett a vállalatoknak beiktatni, amelyek jelentősen visszavetették a termelést. Ráadásul az utóbbi hetekben további fenyegető alkatrész- és alapanyaghiányról is elkezdett cikkezni a világsajtó, így felmerült, hogy acélból és magnéziumból is szűk keresztmetszetek alakulhatnak ki, amelyek a jövőben leállásokat okozhatnak a szektorban.

A magyar járműiparban az összeszerelő üzemek nehézségeit iparági szinten az akkumulátor-gyártók ellensúlyozhatják. Az elektromos járművekhez készülő energiatároló alkatrészek és azok részegységei ugyanis hatalmas felfutás előtt állnak. Az elmúlt két évben bejelentett nagyberuházások zöme erre a területre fókuszál, így a gyárak beindulásával jelentős mértékben fognak az iparághoz hozzájárulni. Emellett a teljesen elektromos járművek is minden bizonnyal fontos szerepet töltenek majd be a hazai autóipar életében. Az első teljesen elektromos Mercedes például már elkészült a kecskeméti gyárban.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!