3p

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

A magyarok 53 százaléka számít még idén ősszel nagyobb extra kiadásra. A háztartások pénzügyeit a fűtési szezonra való felkészülés mellett a magasabb fizetéssel kecsegtető munkahelyváltási tervek határozzák meg, mely a 30 év alatti dolgozó generáció közel egyharmadát foglalkoztatja – derült ki a Cofidis Hitel Monitor friss reprezentatív kutatásából.

A hitelspecialista vállalat harmadik negyedéves felmérése során a szezonális költésekkel kapcsolatos várakozásokat vizsgálta. Az 1000 fős mintán végzett kutatás eredményei alapján a lakosságnak már kettőnél többször kell nagyobbra nyitni a pénztárcát az év során. Habár a legtöbben karácsonykor és a nyári szezonban lépik túl a szokásos havi keretüket, az őszi kiadások szintén megterhelik az amúgy is hiányos családi kasszát. A magyarok 53 százaléka számít még idén ősszel jelentős extra kiadásra: a legnagyobb tételeket a ruházati cikkek, az iskolakezdés, a lakásfelújítás, az utazás és az egészségügyi kezelések jelentik.

A Cofidis Hitel Monitor felmérés rámutat: a magyarok mintegy negyede gondolja úgy, hogy a múlt évhez képest az idei fűtési szezonban többet kell majd kigazdálkodnia, átlagosan 124 ezer forinttal. Erre a lakosság több mint fele előre készül: takarékoskodik a rezsiszámlára (14 százalék), előre megvásárolja a tüzelőt (19 százalék), illetve már most is átalányt fizet (28 százalék).

Tudatos rezsicsökkentésre készül a következő egy évben a 18-69 évesek 62 százaléka. Ezen belül közel harmaduk úgy spórol majd, hogy alacsonyabb hőmérsékletre fűti fel a lakást, ötödük pedig energia- és víztakarékosabb háztartási gépeket, berendezéseket vásárol. Már az elmúlt évben is sokan próbáltak faragni a kiadásokon otthonuk modernizálásával: a magyarok 19 százaléka energiatakarékos világításra váltott, korszerű háztartási gépeket szereztek be (9 százalék), valamint jól szigetelő új nyílászárókra cserélték a régieket (8 százalék). Jól látszik, hogy slágerterméknek számítottak a háztartási gépek az elmúlt egy évben, ez a termékkör 42 százalékos részesedéssel vezeti az áruhitelcélok listáját.

Fotó: Depositphotos
Fotó: Depositphotos

Az eredményekből kiderül: a háztartások májushoz képest kevésbé borúlátóan vélekednek az anyagi helyzetükről, ám továbbra is -20 ponton áll a Cofidis családi kassza hangulatindex mutatója.

Megérezte a magyarok pénztárcája az áremelkedések hatását: tavaly júliushoz képest 50 ezerrel több, mintegy havi 200 ezer forint hiányzik a családi kasszából. Csupán 25 százalékuk állítja, hogy kényelmesen kijön a jövedelméből, a válaszadók háromnegyedének több bevételre lenne szüksége.

Úgy tűnik, a kormányzati intézkedések némileg képesek enyhíteni a családi kassza hiányát: a már hidegélelmiszer-vásárlásra is felhasználható SZÉP-kártya az érintett háztartások 17 százaléka szerint könnyít jelenlegi helyzetén. Negyedük pedig használta már az online árfigyelő rendszert, és a használók 43 százaléka ennek alapján dönti el, melyik üzletbe megy bevásárolni.

A havi megélhetés emelkedő költségei átírták a munkahelyekkel kapcsolatos elvárásokat. Még idén a munkavállalók egyhatoda tervez váltani a magasabb kereset reményében – főleg a 30 év alattiak „lépnének", közöttük az arány 29 százalék. Meglepő módon a 18-69 éves munkavállalók 64 százaléka választaná a többet fizető munkahelyet még akkor is, ha ez nem felel meg az eddigi képzettségüknek vagy szakmai tapasztalatuknak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!