Jóváhagyta a trieszti kikötői hatóság a magyar állam tulajdonában lévő a Noghere terminál rakpartosítására vonatkozó műszaki és gazdasági megvalósíthatósági terveket – írja a napi.hu az AdriaPorts alapján.
Ezzel párhuzamosan megkezdődött a pályázati munkák elbírálása, a nyertes cég feladata első körben az lesz, hogy hajózhatóvá tegye a csatornát, ehhez kotrásra lesz szükség. Ezen kívül a munkálatok első fázisába tartozik a közúthálózathoz való csatlakozás megoldása is. Mindez várhatóan 45 millió euróba kerül majd. Jó hír, hogy Olaszország kapott az Európai Unió Helyreállítási Alapjából éppen 45 millió eurót arra, hogy a fejlessze az érintett partszakaszt, valamint a tengeri mederkotrás költségeit is fedezhetik ebből az összegből.
Régóta dolgozik a kormány ezen a projekten és valószínűleg még hosszú idő, mire alkalmassá válhat arra a célra, amelyre szánják. A terminált korábban az Aquila olajfeldolgozó cég használta, finomítóként és szénhidrogén-kezelésre, az elmúlt években azonban elhagyatottá, afféle rozsdaövezetté vált.
A területet az Aquilinia pályaudvarral való ipari vasúti összeköttetés már tervezett helyreállításának köszönhetően közvetlenül a vasút fogja kiszolgálni, és ezért erősen a "trimodalitás", pontosabban a tengeri és a vasút közötti intermodalitás felé fog orientálódni. A hatóság becslése szerint a munkálatok 300 000 teu-egyenértéknek megfelelő többletforgalmat generálhatnak, 2500 vonat/év vasúti közlekedési móddal (a CO2-kibocsátás tekintetében mintegy 86 000 tonna/év megtakarítással).
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tavaly év végén arról beszélt, hogy a magyar vállalatok várhatóan 2026-tól vehetik igénybe exporttevékenységükhöz a trieszti kikötő magyar terminálját.