4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Évek óta a tervek között szerepel a Zugligeti Libegő felújítása. Most úgy tűnik, még az idén megkezdődnek a közel 50 éves felvonó felújítási munkálatai. A beruházás közel 4 milliárd forintba kerül, a megújult, négyüléses, kerékpár szállítására is alkalmas felvonót 2021-től vehetik birtokukba a kirándulók. 

A XII. kerületi Normafa park fejlesztése hat évvel ezelőtt kezdődött, az Országgyűlés 2013. szeptemberében alkotott törvényt a terület rehabilitációjáról. Pokorni Zoltán kerületi polgármester akkor azt mondta, a Libegő megújítása nemcsak a tervezett sípályák megközelítése szempontjából lenne fontos, hanem azért is, mert a kerékpárosok azon vihetnék fel járműjüket.

A budapesti Libegő viszont nem egy mai darab. A 1970-ben épült, a Zugligetből a János-hegyre vezető drótkötélpályás felvonó útvonala 1040 méter, amit 12 perc alatt tesz meg.

A budapesti Libegő (MTI Fotó: Manek Attila)

3,8 milliárd forintot költenek rá

A XII. önkormányzat 2019-es költségvetési terve szerint a Normafa Park rehabilitációja keretében a Libegő felújítására 3,8 milliárd forintot irányoztak elő. Megkerestük a Hegyvidéki Önkormányzatot, áruljanak el részleteket is, miként újul meg a Libegő.

A sajtóosztály tájékoztatása szerint a felvonó és hozzá kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésére szánt 3,8 milliárd forintot a teljes építési beruházásra fordítják. Mindez magában foglalja a meglévő Libegő és épületeinek áttervezési és kivitelezési munkáit. A korszerűsítés érinti a kötélpályát, a székek, az oszlopok, az indító és fogadóépületek, a világítási rendszer, az energiaellátás megújítását, fejlesztését is a nyomvonal módosítása nélkül.

A Libegő János-hegyi végállomásának környéke már megújult a rehabilitáció második ütemében. (MTI/Mohai Balázs)

A megújuló felvonó négyüléses lesz, a biztonságos, kényelmes be és kiszállás érdekében úgynevezett “lekapcsolt széksorral” közlekedik majd. Ez annyit jelent, hogy a széksor a pályasebességhez képest jelentősen lelassít be- és kiszállásnál. A Libegő fogadóépületei kerékpárosbarát kialakítást kapnak, így a drótkötélpálya bicikli szállítására is alkalmas lesz.

Az önkormányzat jelenleg folyamatos egyeztetést tart a Libegőt üzemeltető BKV Zrt-vel, amennyiben a BKV átadja a létesítményt, 2019-es év utolsó negyedében megkezdődhetnek a felújítási munkálatok, úgy előreláthatólag 2020 utolsó, 2021 első negyedévében adhatják át a korszerű Libegőt a látogatóknak. A partneri egyeztetések már lezajlottak, jelenleg a felvonó vonalas létesítményeire, a kötélpályára és az ahhoz kapcsolódó gépészetre, illetve a Libegő épületeire vonatkozó engedélyeztetési eljárások zajlanak.

Hol, mennyiért épülnek libegők az országban?

A felújításhoz a teljes összeget az állam adja. Hogy ez a 3,8 milliárd forint soknak vagy kevésnek számít, a kérdéssel a Normafa – természetes Facebook-oldal foglalkozott nemrég. Az oldal szerint az elmúlt években legalább három, a Libegőhöz hasonló méretű és kapacitású ülőlift fejlesztés volt Magyarországon. Eplényben két, Mátraszentistvánon négyüléses síliftet, Sátoraljaújhelyen kabinos felvonót építettek. Egyik beruházás sem került többe 600 millió forintnál - emeli ki az oldal.

Sátoraljaújhelyen 2015-ben adtak át egy 1000 méter hosszú kabinos felvonót. A beruházás 605 millióba került. Az Eplényi Intersport Síarénában nemrég adták át az új ülőliftet a hozzá tartozó 1 kilométeres sípályával. A beruházás az üzemeltető szerint 500 millió forint volt.

Az Eplényi Libegő (MTI Fotó: Bodnár Boglárka)

A Mátraszentistváni Síparkban 2018 telén adták át Magyarország első négyüléses felvonóját, amely állami támogatással, 600 milliós beruházással valósult meg. Az összegben az üzemeltető szerint nemcsak a lift költsége van benne, hanem a több kapcsolódó fejlesztés is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!