A XII. kerületi Normafa park fejlesztése hat évvel ezelőtt kezdődött, az Országgyűlés 2013. szeptemberében alkotott törvényt a terület rehabilitációjáról. Pokorni Zoltán kerületi polgármester akkor azt mondta, a Libegő megújítása nemcsak a tervezett sípályák megközelítése szempontjából lenne fontos, hanem azért is, mert a kerékpárosok azon vihetnék fel járműjüket.
A budapesti Libegő viszont nem egy mai darab. A 1970-ben épült, a Zugligetből a János-hegyre vezető drótkötélpályás felvonó útvonala 1040 méter, amit 12 perc alatt tesz meg.
A budapesti Libegő (MTI Fotó: Manek Attila) |
3,8 milliárd forintot költenek rá
A XII. önkormányzat 2019-es költségvetési terve szerint a Normafa Park rehabilitációja keretében a Libegő felújítására 3,8 milliárd forintot irányoztak elő. Megkerestük a Hegyvidéki Önkormányzatot, áruljanak el részleteket is, miként újul meg a Libegő.
A sajtóosztály tájékoztatása szerint a felvonó és hozzá kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésére szánt 3,8 milliárd forintot a teljes építési beruházásra fordítják. Mindez magában foglalja a meglévő Libegő és épületeinek áttervezési és kivitelezési munkáit. A korszerűsítés érinti a kötélpályát, a székek, az oszlopok, az indító és fogadóépületek, a világítási rendszer, az energiaellátás megújítását, fejlesztését is a nyomvonal módosítása nélkül.
A Libegő János-hegyi végállomásának környéke már megújult a rehabilitáció második ütemében. (MTI/Mohai Balázs) |
A megújuló felvonó négyüléses lesz, a biztonságos, kényelmes be és kiszállás érdekében úgynevezett “lekapcsolt széksorral” közlekedik majd. Ez annyit jelent, hogy a széksor a pályasebességhez képest jelentősen lelassít be- és kiszállásnál. A Libegő fogadóépületei kerékpárosbarát kialakítást kapnak, így a drótkötélpálya bicikli szállítására is alkalmas lesz.
Az önkormányzat jelenleg folyamatos egyeztetést tart a Libegőt üzemeltető BKV Zrt-vel, amennyiben a BKV átadja a létesítményt, 2019-es év utolsó negyedében megkezdődhetnek a felújítási munkálatok, úgy előreláthatólag 2020 utolsó, 2021 első negyedévében adhatják át a korszerű Libegőt a látogatóknak. A partneri egyeztetések már lezajlottak, jelenleg a felvonó vonalas létesítményeire, a kötélpályára és az ahhoz kapcsolódó gépészetre, illetve a Libegő épületeire vonatkozó engedélyeztetési eljárások zajlanak.
Hol, mennyiért épülnek libegők az országban?
A felújításhoz a teljes összeget az állam adja. Hogy ez a 3,8 milliárd forint soknak vagy kevésnek számít, a kérdéssel a Normafa – természetes Facebook-oldal foglalkozott nemrég. Az oldal szerint az elmúlt években legalább három, a Libegőhöz hasonló méretű és kapacitású ülőlift fejlesztés volt Magyarországon. Eplényben két, Mátraszentistvánon négyüléses síliftet, Sátoraljaújhelyen kabinos felvonót építettek. Egyik beruházás sem került többe 600 millió forintnál - emeli ki az oldal.
Sátoraljaújhelyen 2015-ben adtak át egy 1000 méter hosszú kabinos felvonót. A beruházás 605 millióba került. Az Eplényi Intersport Síarénában nemrég adták át az új ülőliftet a hozzá tartozó 1 kilométeres sípályával. A beruházás az üzemeltető szerint 500 millió forint volt.
Az Eplényi Libegő (MTI Fotó: Bodnár Boglárka) |
A Mátraszentistváni Síparkban 2018 telén adták át Magyarország első négyüléses felvonóját, amely állami támogatással, 600 milliós beruházással valósult meg. Az összegben az üzemeltető szerint nemcsak a lift költsége van benne, hanem a több kapcsolódó fejlesztés is.