3p

Cél a közösségi közlekedés dekarbonizácója, gyorstöltők támogatása is jöhet. A hazai ipar pedig válságálló az autóipar domináns szerepe ellenére is – többek között ezekről is beszélt Varga Mihály pénzügyminiszter a Trend FM Mozgásban című műsorában.

A rádiónak arra a kérdésére, hogy osztja-e azokat a nézeteket, hogy idehaza sokan kongatják a vészharangot a túlzott autóipari kitettség miatt, Varga azt mondta, jó kérdés az autóipar domináns szerepének felvetése a magyar gazdaságban.

Emlékeztetett: öt százalékot nőtt a gazdaság a legfrissebb adatok szerint, és ebben meghatározó része az iparnak volt, amely 8 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben, szeptemberben 11 százalékkal, és ebben vastagon benne van az autóipar jó teljesítménye.

„Egy kicsit azt látjuk, hogy elszakadtunk a német ipar teljesítményétől és a magyar és a régiós ipar jobban tud teljesíteni” – tette hozzá.

Hogy milyen védekezési stratégiával rendelkezik az ipar a német gazdaság jelentős lassulása esetén a miniszter azt válaszolta, hogy ez a stratégia már részben felépült, hiszen 15 hónapja a német ipar csökken, míg a magyar iparon ez nem látszik.

„Az autóiparban is azt látjuk, hogy amikor egy német multinacionális cég dönt arról, hogy hol csökkentsen a kereslet visszaesés miatt kapacitást, azt nem Magyarországon teszi meg, hanem elsősorban Németországban. Miközben, ezzel párhuzamosan Magyarországon beruház” – mondta.

Képzésekkel a digitalizációra

A digitalizáció, robotizáció együtt járhat munkahelyek megszüntetésével az autóiparban.

Varga Mihály kitért arra, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával 8 éve együtt dolgoznak azon, hogy a duális képzés és a felnőttképzés megváltozzon, sokkal inkább a gazdaság igényeihez illeszkedjen. Ez működik is, 3,5 százalékos a munkanélküliségi ráta, és minden megyében jelentős üres álláshely van meghirdetve. "Így könnyebb munkát találnia annak, aki valamiért elvesztené az állását. Azon dolgozunk, hogy a képzési rendszereinkkel akár más szakmában is el tudjanak helyezkedni az emberek. Erre fel kell készülni, bizonyos szakmák, munkahelyek megszűnnek, de keletkeznek újak" - jegyezte meg.

A Trend FM-nek arra a felvetésére, hogy Németország nem tudta tartani az elektromos automobilitás elterjedési ütemének tervét a támogatás dacára, Magyarország az éllovas volt a régióban, hiszen másfél millió forintos maximális összeggel támogatta eddig a vásárlásokat.

Lassú alkalmazkodás

Tervezi-e a kormány, esetleg német mintára megemelik ezt a kvótát, a miniszter azt válaszolta: mindenhol lassabban megy ez az átalakulás Európában, nemcsak Németországban, hanem a többi országban is. Az emberek  lassabban alkalmazkodnak egy új technológiához és ennek a technológiának még vannak korlátai, amelyeket nem sikerült átlépni. De a jövő az kétségtelen, hogy a zöldebb és a klímabarátabb eszközök használatának terjedését fogja magával hozni.

„A magyar kormány ebben részt vesz, a másfél millió forintot egyelőre elegendőnek látjuk támogatásnak. Bízom benne, hogy lesz megfelelő eszköz is hozzá, hiszen voltak olyan tapasztalatok, hogy ilyen típusú autó beszerzése azért kicsit nehézkesebb, mint a hagyományos fosszilis energiára épített autónak a beszerzése. Tehát, ezt a programot folytatni fogjuk” – mondta Varga.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!