7p

Egyre több hazai egyetem indít mesterséges intelligencia (AI) képzést többszázezer forintért, miközben már az általános és a középiskolákban is szinte mindennapossá válik a ChatGPT használata mind a diákok, mind a tanárok körében.

Egyre több magyar egyetem indít mesterséges intelligenciát oktató képzést, de van olyan általános iskola, ahol a tanárok több órás AI-képzésen vettek részt, ugyanis az általános és középiskolákban úgy terjed a mesterséges intelligencia használata a diákok és tanárok körében, akár egy fertőzés.

A generatív mesterséges intelligencia platformok ugyanis valóságos forradalmat okoztak a ChatGPT közel három évvel ezelőtti nyilvános megjelenése óta az iskolákban - még akkor is, ha továbbra is aggodalomra ad okot az egyenlőség, a magánélet védelme és a diákok kritikai gondolkodásának romlása.

Az óvodától kezdődően a 12. osztályig folyamatosan alakulnak át a tanítási és tanulási gyakorlatok. De a mesterséges intelligencia mellett is megőrizhető a kritikai gondolkodás és a kreativitás – írja Michael G. Kozak, a Drexel Egyetem docense a The Conversation hasábjain, aki ugyan a tengerentúli helyzetről számol be, de mint tudjuk, itt Európában és Magyarországon sem különb a helyzet.

Megállíthatatlan az AI térhódítása a közoktatásban
Megállíthatatlan az AI térhódítása a közoktatásban
Fotó: Depositphotos

„Az oktatás területén akár már 2025 szeptemberétől elindulhat az AI-ismeretek átadása a magyar általános iskolákban” –

jelentette ki Palkovics László kormánybiztos a napokban, aki szerint ehhez nem feltétlenül szükséges a tanterv módosítása, elegendő, ha a pedagógusok megfelelő eszközöket kapnak. A Publicis Groupe Hungary és a GKID Research & Consulting által készített eddigi legátfogóbb magyar mesterséges intelligencia (MI) kutatása szerint hajmeresztő, mennyire terjed az AI-használat a magyar diákok körében.

A tanárok kezdik látni az AI előnyeit

Amerikában a ChatGPT 2022 végi nyilvános megjelenése után néhány nagyobb iskolakörzetben eleinte betiltották a mesterséges intelligencia használatát a csalásokkal kapcsolatos aggodalmak miatt. Ugyanakkor a diákok AI által támogatott kereső- és chatbotokat használtak házi feladataikhoz és az unalom elűzésére, vagy viccnek szánt tartalmak létrehozására, tevékenységek tervezésére, esetleg egészségügyi tanácsokért. A diákok tanárainak és szüleinek többsége nem tudta, hogy a diákok használják a technológiát.

A docens a Drexel Egyetemen végzett munkája során azt tapasztalta, hogy 2023-ban a diákok még féltek a mesterséges intelligencia használatától a tankerületeikben bevezetett tiltó szabályozások miatt. Ám a tanulók úgy leplezték az AI használatát, hogy arra kérték: tegyen hibákat a feladataikba.

Mindeközben az AI-jal kapcsolatos kezdeti aggályaik ellenére a tanárok közel 60 százaléka ma már beismeri, hogy mesterséges intelligenciát használ az órák megtervezéséhez, a szülőkkel való kommunikációhoz és az osztályozáshoz.

Bár továbbra is aggódnak a diákok csalásai miatt, de a túlterhelt tanárok rájöttek, hogy az AI időt takaríthat meg számukra, és még a tanítási teljesítményüket is javíthatja. Azok a tanárok ugyanis, akik hetente használnak mesterségesintelligencia-eszközöket, átlagosan heti 5,9 órát takarítottak meg, amit aztán a diákokra fordíthattak.

Magyarországon öt éve dübörög az AI-képzés

  • 2025-ben lett ötéves Magyarország első AI ipari tanszéke, az ELTE-Bosch Mesterséges Intelligencia Tanszéke, most pedig új Mesterséges Intelligencia mesterszakot indít az egyetem. Az ELTE mesterséges intelligencia és technológiai jogi szakjogász képzése 3 féléves és 260 ezer forint/félév. 
  • A Debreceni Egyetem Informatikai Kara 2025 februárjában egyéves AI-szakember képzést indított angol nyelven, melynek tandíja 3 millió forint/félév, de még a jelentkezéshez is kellett 150 dollár.
  • A Budapesti Corvinus Egyetem Mesterséges intellingencia a gazdaságban című képzése a 2025-ös tanévben hat alkalmasak (60 óra), és még mindig várják a jelentkezőket. Early bird-del 306 ezer forint/félév, egyébként 360 ezer forint/félév. 
  • A Metropolitan Egyetemen Üzleti és pénzügyi mesterséges intelligencia tanácsadó képzése magyar nyelven szintén 2 féléves, és 930 ezer forint/félév.
  • A Pannon Egyetem Mérnöki Karán mesterséges intelligencia megoldásokat fejlesztő adat- és rendszertudományi szakmérnök és szakember képzése 2 féléves, és 500 ezer forint/félév.
  • A Pázmány Péter Katolikus Egyetem egyéves képzése 350 ezer forint félévenként.
  • Az Óbudai Egyetem 7 napos AI Automatizációs szakemberképzése, valamint a 6 napos Generative AI Bootcamp képzése egyaránt 490 ezer forintba kerül.
  • A KÜRT Akadémián a szeptemberben induló 11 alkalmas (84 órás) képzés 1 480 ezer forint + ÁFA.

Új tanítási módszerek nyílhatnak meg

Az oktatási szakértő tehát azt javasolja hallgatóinak, hogy használják az AI-t, mert nem bölcs dolog figyelmen kívül hagyni az oktatásban megjelenő új trendeket. Úgy véli, hogy az előnyök meghaladják a hátrányokat, és a diákokat meg kell tanítani a technológia etikus használatára, és védőkorlátokat kell bevezetni, például a mesterséges intelligenciát forrásként kell feltüntetni.

A szószólók szerint a mesterséges intelligencia pozitív irányba változtatja meg az oktatást, mivel arra kényszeríti a tanárokat, hogy további módszereket találjanak a diákok számára a tananyag megértésére. Azoknak a diákoknak, akik túlságosan támaszkodnak a ChatGPT-re, számos stratégiát kínálnak, például szóbeli prezentációkat, projektalapú tanulást és a diákok legjobb munkáiból álló portfóliók készítését.

Erre példát is említ: a diákoknak be kell számolniuk valamiről, amit feladatként létrehoztak, megvalósítottak vagy fejlesztettek. Ilyen lehet például egy kis híd építése, amely bemutatja, hogyan hatnak az erők a szerkezetekre, képek vagy videók, amelyeken a diákok vízmintavételi eszközzel ellenőrzik a szennyezést, vagy egy közösségi kert tervezése és ültetése.

A mesterséges intelligencia előállíthatja a projekt megvalósításához szükséges lépéseket, de a munkát valójában a diákoknak kell elvégezniük.

A tanárok az AI-t a diákok érdeklődésére szabott órák megtervezésére, a szövegek többnyelvű lefordítására és a hallássérült diákok beszédének felismerésére is használhatják. A mesterséges intelligenciát az oktatók arra is használhatják, hogy azonnali visszajelzést nyújthassanak a diákoknak, vagy tanulási hiányosságaik azonosítására is jó.

Sok tanár már AI-t használ a diákok empatikus készségeinek fejlesztésére is.  Egy AI-kutató például arra ösztönzi az oktatókat, hogy a mesterséges intelligenciát ugródeszkaként használják, hasonlóan a dzsesszzenészek improvizációjához, az új lehetőségek kibontakoztatásának egyik módjaként.

Változó nézőpontok a mesterséges intelligenciáról

Néhány korai tanulmány még aggodalmat keltett azzal kapcsolatban, hogy a generatív mesterséges intelligencia kényelme rontja a diákok tanulási képességeit és aláássa a kritikai gondolkodási készségeiket.

De lassan az oktatók kezdik megváltoztatni a mesterséges intelligenciát használó diákokkal kapcsolatos nézőpontjukat, különösen azért, mert felismerik a saját munkájukban érzékelhető előnyeit. Azt is kezdik felismerni, hogy a mesterséges intelligencia nem fog egyhamar eltűnni – és hogy jobb megtanítani a diákjaiknak a használatát, mintsem magukra hagyni őket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!