A felmérés eredményeit összegző közlemény szerint a belföldi többnapos utazások között az 1–3 éjszakásak domináltak. A fizetős szálláshelyek közül a szálloda és az apartman a legnépszerűbb. A belföldi utazásokkal kapcsolatos tájékozódásban első helyre került az internet.
A Magyar Turizmus Zrt. megbízásából a M.Á.S.T. Piac- és Közvéleménykutató Kft. nyolc éve, 2003 és 2006 között minden évben, azóta kétévente vizsgálja a magyar lakosság utazási szokásait. A kutatás három témakörre fókuszált: a vizsgálatot megelőző 12 hónap egy- és többnapos utazásaira, valamint a válaszadók által legfontosabbnak ítélt főutazásokra.
A megkérdezett háztartások közel 68 százaléka vett részt egy-, 61 százaléka többnapos és közel 43 százaléka úgynevezett főutazáson.
A többnapos belföldi utazáson a megkérdezett magyar háztartások több mint 52 százaléka vett részt. Legnépszerűbb úti céljuk a Balaton volt. A második helyen a Budapest–Közép-Dunavidék, a harmadikon Észak-Magyarország áll.
A belföldi utazások jelentős része, 41,2 százalék a július–augusztusi főszezonra esett, de a júniusi, illetve az őszi (szeptember–október) utazások aránya is magas volt.
A belföldi utazáson részt vevők motivációi közül a rokonok és ismerősök felkeresése volt a legfontosabb: az utazások 39,9 százalékának ez volt a fő célja. A második legnépszerűbb motiváció a vízparti pihenés volt, a belföldi utazások 18,3 százaléka esetében. A harmadik legfontosabb motiváció a nyaraló felkeresése, és jelentős az egészségturizmus (gyógykezelés és wellness) és a városlátogatás szerepe is.
A fizetős szálláshelyek közül a szálloda és az apartman a legnépszerűbb. A belföldi utazások 73,8 százalékában ingyenes szállást vettek igénybe a megkérdezettek.
Az információt gyűjtő belföldi utazók kétharmada, 67,0 százaléka internetes honlapok, 60,1 százaléka korábban ott járt személyek segítségével gyűjt turisztikai információt.
A többnapos külföldi utazáson a megkérdezettek 23,5 százaléka vett részt. A külföldi utazások 13,2 százalékának Ausztria volt az úti célja. Horvátországba a külföldi utazások 12,2 százaléka, Romániába 11,4 százaléka, Olaszországba 8,5 százaléka irányult. Az utazások 10,2 százaléka volt Európán kívüli.
A külföldi utazásokat jellemzően a nyári hónapokban bonyolították a háztartások.
A főutazások közel 60 százaléka belföldi volt. A belföldi főutazások résztvevői közül legtöbben a Balaton turisztikai régiót részesítették előnyben. A második leggyakrabban felkeresett úti cél az Észak-Alföld, a harmadik az Észak-Magyarország régió volt.
A fizetős szálláshelyek a főutazások esetében jóval nagyobb szerepet játszanak, mint általában az utazások esetében, közülük a szálloda a legnépszerűbb.
A leggyakoribb fő motiváció a vízparti üdülés volt, ezt az ismerősök, rokonok meglátogatása követte. A harmadik helyen az egészségturizmusban (gyógykezeltetés és wellness) történő részvétel állt.
A főutazáson részt vevők 77,6 százalék tervezi, hogy a felmérést követő három év során ismét ellátogat a belföldi főutazás helyszínére. Összességében belföldi főutazásukat átlagosan 4,6-re osztályozták a megkérdezettek, 61,3 százalékuk teljesen elégedettnek, 37,4 százalékuk elégedettnek bizonyult.
A külföldi főutazások leggyakrabban említett úti célja Horvátország, Ausztria és Olaszország. Az utazáson részt vevők 56,7 százaléka tervezi, hogy a következő három évben ismét felkeresi főutazásának helyszínét, ami alacsonyabb arány, mint a belföldi főutazások esetében.
Az egynapos utazások zöme belföldre irányult. Belföldi egynapos utazáson az összes megkérdezett kétharmada, 66,5 százaléka járt, akik legnagyobb arányban a Budapest–Közép-Dunavidék turisztikai régiót keresték fel.
A belföldi egynapos utazások fő céljai közül kiemelkedett a vásárlás, továbbá a rokonok és ismerősök meglátogatása, amit a városlátogatás, a vízparti üdülés és a gyógykezeltetés követett.
A külföldi egynapos utazások döntő részének Ausztria volt az úti célja, a második helyen Szlovákia szerepelt.
MTI