2p

Kísérlettel bizonyították, hogy már a kicsik is jól elkülönülő érzelmekkel válaszolnak a pazarlásra és spórolásra.

A gyerekek nagyon korán, akár már ötévesen érzelmi különbséget tudnak tenni a pénz elköltése és megtakarítása között, ami hatással van a pénzzel kapcsolatos viselkedésük kialakulására - állapították meg a Michigani Egyetem kutatói.

A kutatók a tanulmányhoz egy "pazarló-spórolós skálát" készítettek és kérdéseket tettek fel a résztvevő gyerekeknek arról, hogy mit éreznek, amikor pénzt költenek és amikor spórolnak. A kutatásban szereplő 225 gyereket a válaszok alapján sorolták be a skálán. Ezt követően a kutatók azt is megvizsgálták, hogy ezek az érzelmi reakciók mennyire csapódnak le a mindennapi életben: a válaszhoz minden gyereknek adtak egy dollárt, hogy belátása szerint költse játékra, vagy tegye félre magának. A kutatáshoz a gyerekek szülei is hozzájárultak azzal, hogy elmondták, hogyan éli meg gyerekük, ha költ, vagy spórol. A kapott adatok hitelesítették a gyerekek beszámolóit.

"Megállapítottuk, hogy az öt-tíz éves korcsoportban a pénz elköltéséhez, valamint megspórolásához társuló érzelmek jól jelzik, hogy a gyerekek mit is fognak kezdeni a pénzükkel"

- mondta el Craig Smith, a tanulmány vezető szerzője.

A pazarlásra hajló gyerekek akkor is inkább megvásároltak egy terméket, mintsem megspórolták volna a pénzüket, ha az nem is vonzotta őket.

"Ez a viselkedés a felnőtteknél tapasztaltra hasonlít: nem számít, mennyire érdekli őket egy dolog, a költéssel vagy spórolással kapcsolatos érzelmi beállítottságuk elárulja, hogy megvásárolják az árut, vagy inkább megtartják a pénzt"

- fűzte hozzá Smith.

A tanulmány szerint négyszer annyi gyerek volt spórolós, mint költekező, ami a felnőttekre is igaz. A kutatók a szülőkkel is elvégeztették a pazarló-spórolós skálához tartozó felmérést és arra az eredményre jutottak, hogy nincs jellemző összefüggés a szülők és a gyerekek skálán való elhelyezkedése között. Egy most folyó, újabb kutatásban azonban ezt a kapcsolatot még részletesebben akarják feltárni.

A tanulmány a Journal of Behavioral Decision Making című szaklapban jelenik meg.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!