Ördög Ágnes, a BTH pr-menedzsere sajtótájékoztatón pénteken elmondta: a 2008 augusztusa és októbere között végzett felmérésben a több mint 6400 - online módon, vagy személyesen megkérdezett - válaszadó 86 százaléka mondta azt, hogy városlátogatási célból érkezett Budapestre. Üzleti útra mindössze a válaszadók három százaléka érkezett.
A kulturális programok megoszlását vizsgálva kiemelkedően sok turista, a megkérdezettek 78 százaléka jár múzeumba, galériába, 57 százalékukat kulturális rendezvények, fesztiválok érdeklik, míg népzenei vagy komolyzenei koncertre, színházba vagy operába, csak a válaszadók 20 százaléka megy el, ha Budapestre utazik.
Ördög Ágnes kiemelte: a felmérés egyedülálló módon nemzetiségek szerint is vizsgálta a fővárosba érkező turisták szokásait.
Budapest vonzerejét tekintve a felmérés megállapította: a spanyolok és a franciák is az átlagot jóval meghaladó érdeklődést mutatnak Budapest fürdői, építészeti öröksége, és éjszakai élete iránt. A franciáknál - az átlag felett 13 százalékkal - kimondottan, de az olaszoknál és az amerikaiaknál is nagyon meghatározó az úti cél kiválasztásában egy adott város kulturális kínálata.
Az egyes országokból Budapestre látogató turisták motivációit elemezve a felmérés kiemelte: átlag feletti motivációt jelent a vásárlás a skandináv, a német és az osztrák vendégek számára, a briteknél és a franciáknál pedig a kultúra.
Ördög Ágnes elmondta: a felmérést 2009-ben is elvégzi a társaság, a tavalyinál szélesebb körben is, mivel idén új nemzeteket is be kívánnak vonni a felmérésbe, az eddig vizsgált nyolc náció - osztrák, olasz, skandináv, spanyol francia, brit, német és amerikai - mellé.