Üsztöke Botond - aki a zalakarosi Hotel Karos Spa-t üzemeltető Karosinvest Zrt. vezérigazgatója is egyben - az MTI-nek adott interjúban arra is kitért, hogy a gyerekek szervezett utaztatásával hosszabb távon biztosítani lehetne a belföldi turisták "utánpótlását". Tisztában van ugyanakkor azzal, hogy rövid távon a gazdasági körülmények sem a hazai vendégforgalom növekedési lehetőségeit, sem az ágazatban érdekelt szereplők jövedelemtermelő képességét nem javítják.
Az évente 4,5-5 milliárd forintból gazdálkodó MT elnöke szerint a turizmus továbbra is húzóágazat Magyarországon, és ennek fenntartását biztosítani kell a jövőben is. Érvelése szerint a gazdaság egyes területein jelentősebb visszaesés volt az elmúlt évben, mínt a turizmusban.
A vendégéjszakák száma tavaly 8,4 százalékkal csökkent, a belföldi vendégforgalomban 7,6 százalékos, míg a külföldi beutazók számát illetően 9,3 százalékos visszaesés volt tapasztalható. A belföldi turizmus a kismértékű csökkenés ellenére tartja magát, főleg a vidéki helyszíneken, ugyanis inkább a Budapestet felkeresők száma csökkent. Az MT idei kampányával, a fesztiválok évével továbbra is arra törekszik, hogy bővüljön a belföldi turizmus - mondta Üsztöke Botond.
Két jól sikerült tavalyi kezdeményezést is említett a jó példák között, a Winter Invitation akciót és a sármelléki repülőtér promócióját, amelyek eredményesen épültek a vállalkozásokkal megvalósított összefogásra. "Ha tudunk hasonló összefogásra sarkalló területeket találni, az jelentős előnyökkel járhat" - tette hozzá az MT elnöke.
A lehetőségek között beszélt a gyermekcsoportok szervezett utaztatásának, nyaraltatásának fellendítésében, ami azért hasznos, mert belőlük lesz a későbbi turista. A turizmus ilyetén hosszú távú fejlesztéséhez pedig európai uniós támogatásokból vagy más pályázati forrásokból lehetne pénzt szerezni.
Üsztöke Botond véleménye szerint az MT túl sokat költ az apparátus fenntartására, ezen úgy változtatna, hogy többet fordíthassanak a hazai lehetőségek népszerűsítésére. A szervezet jelenleg 22 országban 24 képviseletet működtet, de "nagy kérdés, hogy mi a fontosabb: olyan távoli területeken is ott lenni, mint Amerika és a Távol-Kelet, ahonnan csak kevés turista érkezik, vagy a közeli országokból célzott marketinggel még több vendéget idehozni".
Tavaly 4,2 százalékkal nőtt az Ausztriából Magyaroszágra érkezők száma, míg Németországból 9,3 százalékkal kevesebben jöttek. Az osztrák eredmény a jól felépített kampánynak köszönhető, hasonlóra lenne szükség Németországban, de Lengyelország, Csehország, Szlovákia mellett a volt Jugoszláv tagállamokat is érdemes lenne marketingakciókkal felkeresni, ahol egyébként - hátrányunkra - alacsonyabb a turizmust érintő áfa-tartalom is.
Az elnök úgy véli: 2010-ben tovább csökken a beutazó turizmus és talán stagnálni fog a belföldi vendégforgalom. Fontosnak tartja ugyanakkor, hogy javuljon a turizmus szereplőinek helyzete, mert ma már "nem az a kérdés, hogy tudunk-e elég vendéget fogadni, hanem az, hogy milyen nyereséget lehet termelni".
A szállodák, kereskedelmi vendéglátóhelyek tulajdonosai és a hitelező bankok elvárásai szerint vissza kell fizessék a néhány évvel ezelőtt felvett hiteleket, de "a turizmus szereplői ma ebben nem nagyon tudnak helytállni". A működtetési költségek emelkedése mellett csökkentek a szobaárak, vagyis mindez együtt a jövedelemtermelő képesség jelentős visszaesését hozta.
A szállodaigazgatóként is tevékenykedő elnök úgy látja, hogy a belföldi turizmusban eddig még nem jelentkezett az üdülési csekk megadóztatása miatti forgalomcsökkenés, hiszen még a tavaly kiváltott csekket használják fel a vendégek. Szerinte először június-júliusban érződik majd a visszaesés, a Hotel Karos Spa vendégei eddig például a nyári hónapokban 20-22 százalékban ezzel a csekkel fizettek. Meglátása szerint viszont az is segítene az ágazaton, ha az üdülési csekket - vagy helyette valami hasonlót - kizárólag turisztikai, rekreációs, üdülési célokra lehetne felhasználni.
A zalakarosi hotel igazgatójaként Üsztöke Botond kifejtette: a sávolyi motorpálya építésének meghiúsulása a térségben bevételkiesést hoz, a sármelléki reptér újraindítása azonban reményekkel teli lehetőség.
A Karos Spa-nak már konkrét foglalásai is voltak a szeptemberi gyorsasági futam tervezett idejére, így a program elmaradása mintegy 50 millió forintos bevételkieséssel jár, ami abban a hónapban a forgalom mintegy harmadát jelenti.
A reptér újbóli megnyitása viszont jól jön a német vendégek számának gyarapítását illetően, bár keserűen tette hozzá, hogy az osztrák és német csoportoknak a magyaroknál szinte kevesebbe kerül a pihenés. Az utazásszervezők ugyanis alkupozícióban vannak, kihasználják, hogy Magyarországnak több vendégre van szüksége - fogalmazta meg a Magyar Turizmus Zrt. új elnöke.
MTI/Menedzsment Fórum