3p

Az MNB 10 millió, illetve 8 millió forint fogyasztóvédelmi bírsággal sújtotta a Korona Takarék Takarékszövetkezetet és az Oney Magyarország Zrt.-t a THM számítására és a fogyasztónak nyújtott hitelre vonatkozó kereskedelmi kommunikációban való feltüntetésére vonatkozó jogszabályok megsértéséért, közölte a jegybank.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi célvizsgálatok keretében ellenőrizte, hogy a Korona Takarék Takarékszövetkezet (Korona Takarék) kézizálogkölcsöneinél, illetve az Oney Magyarország Zrt. (Oney) áruhitel termékei esetében miként tesz eleget a teljes hiteldíj mutató (THM) számítására, feltüntetésére és a kereskedelmi kommunikációban való feltüntetésére vonatkozó kötelezettségeinek. Eljárásai során a jegybank a Korona Takaréknál a 2014. július 1. és 2017. június 30. közti, az Oney-nál a 2016. december 1-től 2017. május 31-ig tartó időszak gyakorlatát tekintette át.

A vizsgálatok feltárták, hogy a Korona Takarék számos esetben nem a vonatkozó jogszabályi képlettel, módszertannal számította ki a THM értékét. Az Oney áruhitel termékei esetében pedig e társaság jogsértő módon nem vette figyelembe a THM kiszámítása során a hitelkártyának – mint a hitelhez kapcsolódó szolgáltatásnak – a díját, illetve az annak kapcsán esetlegesen felmerülő egyéb költségeket.

A Korona Takarék (illetve vizsgált függő ügynökei, amelyek tevékenységéért ő felel) emellett számos esetben a THM jogszabályi maximumértékét meghaladó hiteldíjjal nyújtott kézizálogkölcsönöket ügyfeleinek. A takarékszövetkezet számos közvetítője emellett kézizálog-hitelezési üzletszabályzatában rögzítette, hogy „a pénztártól való távozás és a tárgy átvétele után felszólalásnak helye nincs", amivel megsértették a hitelintézeti törvénynek az ügyfélpanaszok megtételének lehetőségeire vonatkozó előírásait.

Az MNB az Oney esetében megállapította, hogy az egyik áruházban elérhető áruhiteleinek reklámozása során – reklámújságban, egy napilapban, plakáton, reklámképernyőn, szórólapon, hitelcímkén és terméklapon folytatott, fogyasztónak nyújtott hitelre vonatkozó kereskedelmi kommunikációjában – számos alkalommal a THM értékét jogszabálysértő módon, nem feltűnően – nem megfelelő grafikai megoldással és betűmérettel – szerepeltette. Bár szórólapos, hitelcímkés, terméklapos hirdetéseiben az áruhitel kamatát is közzétette, ehhez nem adta meg a jogszabályban előírt, a fogyasztók tájékozódását szintén segítő reprezentatív példát.

Az MNB a jogsértések miatt ma közzétett határozataiban a Korona Takarékkal szemben 10 millió forint, az Oney-val szemben 8 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, s kötelezte az intézményeket a vonatkozó előírások mindenkori betartására. A bírság összegének megállapítása során a jegybank figyelembe vette, hogy a jogsértő gyakorlatok a fogyasztók széles körét érintették, s hogy azokkal az ügyfelek tájékoztatáshoz való alapvető joga sérült.

A THM olyan mutatószám, mely egy évre vetítve tartalmazza a fogyasztói hitelek szerződésszerű teljesítéshez kötődő valamennyi, tőkén felül fizetendő terhét (kamat, költségek, díjak). A mutató segít a fogyasztók anyagi lehetőségeihez igazodó kölcsön kiválasztásában. Ezért is jogszabályi előírás, hogy a THM értékét a fogyasztónak nyújtott hitelre vonatkozó kereskedelmi kommunikációban feltűnően, a rövidítés feltüntetésével és egy tizedesjegy pontossággal minden esetben meg kell adni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!