6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Talán már karácsonykor megnyit a kormányfő lányának első üzlete, egy környezettudatos bababolt. Megnéztem a helyszínt és sok kérdésem támadt. Jegyzet.

Mitévő legyen az ember egy olyan simogatóan meleg délelőtt, mint amilyenek még megadatnak ezekben a napokban. Felkerekedik és hegyvidéki túrára indul, ami valójában a budai Hegyvidék aljára visz. Nem kell sietni, errefelé senki sem teszi, még a terepjárók és cabriók is visszafogják magukat, motorzajuk szinte nincs is, de ez nem csoda: villany hajtja mindet, mint azt a hófehér luxus cabriót, amelyik majdnem elütött, amint célba vettem a Hegyvidék Bevásárlóközpont egyik bejáratát.

Környezettudatos lesz a bababolt, ezt ígérik (fotó: pixabay.com)
Környezettudatos lesz a bababolt, ezt ígérik (fotó: pixabay.com)

Kormánya és divatos napszemüvege mögül kedves, ötvenes hölgy mosolygott rám, majd szó nélkül tovább hajtott és kikötötte járgányát. Makulátlan, hófehér nadrágján egyetlen ráncot sem láttam, amikor kiszállt. Ő sem sietett, de arra nagyon ügyelt, hogy kis házi kedvence ne szaladjon túl messze. Hogy néz az ki, hogy egy barátnői csevelyre jövet terelgetni kell? Végül eltűnt az egyik kávázó teraszának buja növényzete mögött, így nem láthattam, kivel is találkozik. Csak azt hallottam, hogy „Szervusz, drágám, de jól nézel ki!”

Valójában nem sajnáltam, ilyesmi közönségre számítottam így késő délelőtt. De végül is nem ezért jöttem. Orbán Ráhel bababoltját kerestem – valahol ebben a nem túl nagy épületben, amit tévedés lenne plázának hívni, maradjunk az üzletközpontnál.

Előzőleg csak azt lehetett kideríteni egy rövid Linked-In bejegyzésből, hogy egy nálunk eddig sohanemvolt bababolt-kategória fogad majd, az úgynevezett concept store. Olyasmi ez, mint egy megtervezett mintabolt, ami több, mint egy helyiség, ahol árulnak valamit. Talán tematikus üzletnek is nevezhetném, vagy egyetlen, éppen trendi irányzatot bemutató boltnak. Az biztos, hogy a gazdasági ismeretekkel is felvértezett Orbán Ráhel is tudja: a marketing egyik alapszabálya szerint nem árut, hanem érzést, itt pedig életérzést kell eladni. Erre esküdhetett itt ő is. 

Tehát valami nagy, puccos és meghökkentő jön majd velem szemben – gondoltam, de nem lett igazam. Nem jött szembe semmi, mert még nem is jöhetett, a céget (Odu Store Kft.) is csak a nyáron jegyezték be. Egyelőre csak a helye van meg a boltnak, de mint megtudtam, nem akárhol lesz ez a központban. Pár lépésre a főbejárattól.

Nem lehetett könnyű a bérleti tárgyalás, hiszen elvileg egy sikeres üzletközpontban nehéz helyet találni. E központról sem hallottunk olyat, hogy gondok lennének a bérlőkkel, ergo: valakit vagy valakiket „meg kellett győzni”, hogy lépjenek tovább (akár a házon belül) vagy hagyják el a helyszínt. Ugyanis nem egy kis boltocskának, hanem becslésünk szerint egy 300-350 négyzetméteres üzletnek kellett helyet csinálni. Ezt a méretet az egyik bennfentes és egy bérlő is megerősítette, meg is mutatva, hogy mely bérlők helyére plusz a közös terület jókora részét felhasználva alakítják majd ki az üzletet. A biztonsági őr közben jól végezte a munkáját, gondosan ügyelt arra, nehogy képeket készítsek, így fotóval nem szolgálhatok.

Azt viszont láttam, hogy munkások még nem serénykednek a neves új bérlő boltjának helyszínén. Még szalaggal sem kerítették el a területet, nemhogy palánkkal, ahogy szokás. Műszakilag azonban nem lehet túl bonyolult a munka, végül is csak le kell választani a közös részt és összenyitni az üressé vált nagyobb (egy könyvesbolt) és két kisebb (szépségápolási) bérleménnyel. Ha nagyon akarják, karácsonyra készen lehetnek. Kivitelezőben biztos nem lesz hiány, lehet, hogy már meg is van.

Méretét tekintve ez a bababolt igencsak elöl áll majd ebben az üzletközpontban, ahol a mágnesbérlő egy magyar tulajdonú, felső kategóriás szupermarket. Ugyanolyan mágnesbérlő lesz, mint az, ebben nem kételkedtem. Átvitt értelemben is, hiszen ki ne gurulna le a hegyről azért, hogy a születendő kis csöppségnek a kelengyéje a legutolsó divat szerinti színekben pompázzon, a babának még a kocsija is formatervezett és fenntartható módon készült legyen. Na és a pelus, az is környezetbarát forrásból származzon.

Ha már bérlő. A friss piaci jelentések szerint a budapesti üzletközpontokban az átlagos havi bérleti díj 85-95 euró közé esik négyzetméterenként, a bevásárlóutcákban 110 euró. Mindkét érték 10 százalékkal alacsonyabb a 2020-asnál. Tudva azt, hogy a Hegyvidék Bevásárlóközpont nem a tucatközpontok egyike, hanem úgynevezett prémium kategóriás, de nem is a bevásárlóutcák osztálya, így ha 90 euróval és mintegy 300 négyzetméterrel számolunk, akkor havi 27 000 euró jön ki. Ez – 350 forintos eurónál – mintegy 9,4 millió forintos fix havi bérleti díj. Ehhez jön még a minden üzletközpontban felszámított egyéb díj + a közüzemi díjak. Tehát cirka 10 milliós havi bevétel biztosan kell a nullszaldóhoz.

Természetesen az üzemeltető minden bérlőt másképp kezel, minél nagyobb a területe és minél hosszabb a futamidő, annál nagyobb eséllyel ad valamiféle kedvezményt. Itt nem gondoljuk, hogy lehet ilyen, de vélhetően nincs is szüksége erre a bababolt bérlőjének. A bérleti szerződések manapság ötévesek, egyes központokban és egyes bérlők esetében lehet 3-4 év is. Szerintünk ötéves alkut köthettek.

Maradtak azért még kérdések bennem:

Úgynevezett desztinációs üzlet lesz, ahová messzebbről is elzarándokolnak a vevők vagy csak a cabriós-terepjárós lokális közönséget célozza meg?

Miért nem a sokkal nagyobb forgalmú és kőhajításra lévő MOM Parkban nyílik ez a bolt? Az lehet, hogy ott egyszerűen nem volt szabad hely, de mint látjuk, meg lehet oldani. Persze, itt könnyebb kitűnni, a bérlők jelentős hányada a top gasztrovonalat képviseli, ennek a célközönsége biztos megengedheti magának, hogy a babát is különlegességgel kényeztesse. Kisgyermekeket célzó üzlet a játékbolton kívül nincs is.

Mitől lesz ez környezettudatos egység? A belső kialakításnál felhasznált anyagok vagy a kínált termékek révén? Ha így lesz, akkor ez üdvözlendő.

Úgy tudjuk, hogy játszósarok és kávézó is lesz benne, de ez nem újdonság, főleg a kávézó, több nagy áruházban is van már shop-in-shop jelleggel. Ettől azért még lehet hangulatos és aki fogékony rá, annak át/el is adhatják az új életérzést.

Égető kérdések ezek, amikre szívesen vennénk a válaszokat. Jöhetnek bárhogyan. Elolvassuk és közzétesszük.

(Kerestük a Hegyvidék Bevásárlóközpont bérbeadóját, a GTC céget, amely megígérte, hogy rendelkezésre áll majd, de cikkünk megjelenéséig erre nem került sor.)

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!