10 millió eurós bírságot szabtak ki az olasz hatóságok a Facebookra, mert a közösségi oldal félrevezette a felhasználóit az adatkezelési eljárása kapcsán.
A regulátorok azt találták, hogy a vállalat négy ponton is megsértette az olasz fogyasztóvédelmi szabályzatot, a következőkkel:
- félrevezették a felhasználókat, hogy milyen mértékben használják fel kereskedelmi célokra a regisztrációkor megadott adataikat
- csak a szolgáltatás ingyenességét hangsúlyozták, azt nem emelték ki, hogy a közösségi háló a jövedelmezőségen alapul, így "olyan kereskedelmi jellegű döntések meghozatalára bátorították őket, melyeket a tények teljes birtokában nem hoztak volna meg"
- az oldal a felhasználókra erőltette az "agresszív gyakorlatát", mely során kereskedelmi céllal harmadik feleknek adta ki a regisztráltak adatait
A hatósági bírálatban külön a vállalat szemére vetették, hogy a Facebook Platform alapbeállításon úgy készíti elő a felhasználói adatok továbbítását a harmadik szájtokra és alkalmazásokba, hogy nem kínál fel lehetőséget az ebbe való beleegyezésbe. Bár a felület kikapcsolható, a regulátorok kritikája szerint a megvalósítás jellege miatt nem biztosít teljesen szabad választást a felhasználóknak.
A Facebookot a bírság megfizetésén túl arra kötelezték, hogy nyilvános bocsánatkérést tegyen közzé az oldalán és a mobilappjában.
A Facebook közleményében azt írta, megvizsgálják a hatósági bírálatot, és remélik, velük együttműködve meg tudják oldani a problémákat, majd emlékeztettek, hogy idén számos lépésben könnyítették a felhasználók számára a személyes adatok hozzáférhetőségének kontrollálását.
Az olasz bírság még csak a második olyan a sorban, melyet a Cambridge Analytica-botrányt követően adatbiztonsági aggályok miatt szabtak ki a cégre. A brit információvédelmi iroda szeptemberben sokkal kisebb, 500 ezer fontos büntetéssel sújtotta a céget. Az ír hatóságok viszont akár 1,6 milliárd dollárra is büntethetik a techóriást a GDPR-szabályok megsértése miatt.
(Guardian)