4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Malév éves utasforgalma tavaly meghaladta a 3 milliót, bevétele pedig 92 milliárd forint körül volt, 7 százalék körül csökkent a megelőző évhez képest. Az idén azonban már 11 százalékos bővülésre, 101,5 milliárd forintos bevételre számít a cég - közölte Róna Márta, a Malév kommunikációs igazgatója. Sajnos, a cég idei évre tervezett, illetve 2010-es veszteségéről az MTI-vel készült interjúban nem esik szó.

A Malév azt tervezi, hogy 2011-ben 3,2 millió utas szállít, 6,5 százalékkal többet, mint 2010-ben (mfor.hu szerk: vagyis mintegy 100 ezerrel kevesebbet, mint 2009-ben, amikor mintegy 3,3 millió utas repült a Malévval. Ráadásul, Martin Gauss 2009 év végén az mfor.hu-nak adott nyilatkozatában azt mondta, a társaság 2012-ben már négymillió utast fog szállítani). A légitársaság 5,4 százalékkal nagyobb kapacitás-kihasználással számol, így a telítettségi mutató várhatóan 66,5 százalékról 67,2 százalékra fog emelkedni, változatlan flotta-méret mellett - tette hozzá.

Róna Márta hangsúlyozta, hogy a légitársaság tavaly jelentős lépéseket tett a költségcsökkentés, hatékonyság-növelés és a fejlesztések területén. Több mint 5 milliárd forinttal kevesebbet költött üzemeltetési kiadásokra. A közelmúltban bevezette a legújabb iparági elvárásoknak is megfelelő Amadeus utaskiszolgáló rendszert is, telekommunikációs kiadásait 60 százalékkal csökkentette, és sikeresen átszervezte utazási irodáját, amely már eredményesen működik - sorolta a kommunikációs igazgató.

A Malév utasforgalma éves szinten 2010-ben is meghaladta a 3 milliót - nyáron 2 millió, télen 1 millió utast szállított - az eredményt közel 13 százalékkal kevesebb járattal érte el a cég, amely a flotta racionalizálásának köszönhetően két típusra szűkített gépparkot jelent (B737 és Bombadier Q400). Az egyszerűsített flottaszerkezet nagyobb rugalmasságot biztosít a forgalomszervezésben, s jelentősen hozzájárul az utasok gördülékeny kiszolgálásához - hangsúlyozta. Emellett költséghatékony, hiszen kevesebb üzemeltetési és karbantartási költséget generál - fűzte hozzá.

Róna Márta felhívta a figyelmet: a Malév eredményének teljes körű elemzéséhez figyelembe kell venni a vállalattól független tényezőket is, például az izlandi vulkánkitörést áprilisban, amikor 536 járatot volt kénytelen törölni a légitársaság, és ez megközelítőleg 1 milliárd forint veszteséget okozott. Emellett az üzemanyag nagymértékű áremelkedése is rontotta az eredményeket, közel 3 milliárdos többletkiadást eredményezett éves szinten. Róna Márta hozzátette: a Budapest Airport több hónapig tartó leminősítése is egyértelműen rontotta a helyzetet. 

Az idén több új desztinációtól is forgalomnövekedést vár a légicég: a barcelonai, oslói, burgaszi, korfui, heraklioni, rodoszi  járatnyitások mellett az American Airlines-szal közös New York-i code-share járat is elindul. Így az észak-amerikai metropolisz ismét visszakerül a közvetlenül elérhető Malév célállomások közé, s lehetővé teszi - mindössze egyetlen átszállással - számos amerikai nagyváros elérését is - ismertette.

Róna Márta kiemelte: a Malév eredményeket remél attól a lehetőségtől is, hogy Magyarország tölti be az EU soros elnöki tisztét 2011 első félévében, amely kapcsán a nemzeti légitársaság kapta a hivatalos szállító minősítést.

Bár a válságból való kilábalás a légi közlekedésben is megkezdődött, a IATA előrejelzése szerint 2011-ben is kihívások elé néz az iparág, különösen Európában. A folyamatosan emelkedő olajárak és adók már tavaly is jelentősen növelték a költségeket, és minden bizonnyal Európa talpra állását 2011-ben tovább lassítja a devizaválság is - tette hozzá. Az Egyesült Királyságban, Németországban és Ausztriában például az adóemelések hatására 3-5 százalékos jegyáremelkedés várható. Ezek miatt az idén a valaha mért legalacsonyabb utasforgalmat prognosztizálja a IATA Európában - mondta Róna Márta.

Európán kívül azonban a gazdasági erősödés hatására növekedés prognosztizálható, különösen a légi teherforgalom területén, a tavalyihoz képest ugyan mérsékeltebb ütemben - jegyezte meg.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!