A Malév azt tervezi, hogy 2011-ben 3,2 millió utas szállít, 6,5 százalékkal többet, mint 2010-ben (mfor.hu szerk: vagyis mintegy 100 ezerrel kevesebbet, mint 2009-ben, amikor mintegy 3,3 millió utas repült a Malévval. Ráadásul, Martin Gauss 2009 év végén az mfor.hu-nak adott nyilatkozatában azt mondta, a társaság 2012-ben már négymillió utast fog szállítani). A légitársaság 5,4 százalékkal nagyobb kapacitás-kihasználással számol, így a telítettségi mutató várhatóan 66,5 százalékról 67,2 százalékra fog emelkedni, változatlan flotta-méret mellett - tette hozzá.
Róna Márta hangsúlyozta, hogy a légitársaság tavaly jelentős lépéseket tett a költségcsökkentés, hatékonyság-növelés és a fejlesztések területén. Több mint 5 milliárd forinttal kevesebbet költött üzemeltetési kiadásokra. A közelmúltban bevezette a legújabb iparági elvárásoknak is megfelelő Amadeus utaskiszolgáló rendszert is, telekommunikációs kiadásait 60 százalékkal csökkentette, és sikeresen átszervezte utazási irodáját, amely már eredményesen működik - sorolta a kommunikációs igazgató.
A Malév utasforgalma éves szinten 2010-ben is meghaladta a 3 milliót - nyáron 2 millió, télen 1 millió utast szállított - az eredményt közel 13 százalékkal kevesebb járattal érte el a cég, amely a flotta racionalizálásának köszönhetően két típusra szűkített gépparkot jelent (B737 és Bombadier Q400). Az egyszerűsített flottaszerkezet nagyobb rugalmasságot biztosít a forgalomszervezésben, s jelentősen hozzájárul az utasok gördülékeny kiszolgálásához - hangsúlyozta. Emellett költséghatékony, hiszen kevesebb üzemeltetési és karbantartási költséget generál - fűzte hozzá.
Róna Márta felhívta a figyelmet: a Malév eredményének teljes körű elemzéséhez figyelembe kell venni a vállalattól független tényezőket is, például az izlandi vulkánkitörést áprilisban, amikor 536 járatot volt kénytelen törölni a légitársaság, és ez megközelítőleg 1 milliárd forint veszteséget okozott. Emellett az üzemanyag nagymértékű áremelkedése is rontotta az eredményeket, közel 3 milliárdos többletkiadást eredményezett éves szinten. Róna Márta hozzátette: a Budapest Airport több hónapig tartó leminősítése is egyértelműen rontotta a helyzetet.
Az idén több új desztinációtól is forgalomnövekedést vár a légicég: a barcelonai, oslói, burgaszi, korfui, heraklioni, rodoszi járatnyitások mellett az American Airlines-szal közös New York-i code-share járat is elindul. Így az észak-amerikai metropolisz ismét visszakerül a közvetlenül elérhető Malév célállomások közé, s lehetővé teszi - mindössze egyetlen átszállással - számos amerikai nagyváros elérését is - ismertette.
Róna Márta kiemelte: a Malév eredményeket remél attól a lehetőségtől is, hogy Magyarország tölti be az EU soros elnöki tisztét 2011 első félévében, amely kapcsán a nemzeti légitársaság kapta a hivatalos szállító minősítést.
Bár a válságból való kilábalás a légi közlekedésben is megkezdődött, a IATA előrejelzése szerint 2011-ben is kihívások elé néz az iparág, különösen Európában. A folyamatosan emelkedő olajárak és adók már tavaly is jelentősen növelték a költségeket, és minden bizonnyal Európa talpra állását 2011-ben tovább lassítja a devizaválság is - tette hozzá. Az Egyesült Királyságban, Németországban és Ausztriában például az adóemelések hatására 3-5 százalékos jegyáremelkedés várható. Ezek miatt az idén a valaha mért legalacsonyabb utasforgalmat prognosztizálja a IATA Európában - mondta Róna Márta.
Európán kívül azonban a gazdasági erősödés hatására növekedés prognosztizálható, különösen a légi teherforgalom területén, a tavalyihoz képest ugyan mérsékeltebb ütemben - jegyezte meg.
MTI