3p

Tíz és fél milliárd forintos technológiafejlesztő és kapacitásbővítő program indul a Rába Járműipari Holding Nyrt.-nél, miután a vállalat elfogadta az erről szóló javaslatot a pénteken Győrben tartott éves rendes közgyűlésén.

A fejlesztés a következő másfél évtized stratégiájának első állomása, s a csoport futómű üzletágát érinti. A beruházás előkészítése még az idén elindul, és várhatóan 2019-ben fejeződik be. A közgyűlésen Pintér István, a vállalat elnök-vezérigazgatója jelezte: mivel a nettó hitelállományt rekordalacsony szintre, 4,3 milliárd forintra sikerült mérsékelni 2015-ben, a jövőben a futómű üzletág erősítésével szeretnék a növekedési lehetőségeket javítani.

A beruházás finanszírozásánál hétszázalékos támogatást szeretnének igénybe venni, de hogy milyen forrásból, annak a lehetőségét egyelőre vizsgálják. A beruházás keretében a meglévő üzemet alakítják át, infrastrukturális, energetikai és gépészeti fejlesztéseket hajtanak végre. A kovácsolás mellett a megmunkálási képességet is fejlesztik, így a tengelytest- és a tengelycsuklógyártás kapacitása 100 ezerről 150 ezer darabra nő, javul a hatékonyság, a minőség és a munkakörnyezet is. A Rába csoport a közgyűlés döntése értelmében továbbra sem fizet osztalékot a részvényeseknek, az eredményt eredménytartalékba helyezik.  

Pintér István a piacokat értékelve elmondta, hogy az észak-amerikai tehergépjármű piacon 11 százalékos, az európain 19 százalékos, az európai személygépjármű piacon pedig 9 százalékos bővülést értek el 2014-hez képest.  A mezőgazdasági gépjárművek piaca tavaly sem vett nagyobb lendületet, a globális piac aktivizálódása még várat magára. Az amerikai piacot a kereslet további zsugorodása, míg az európai szegmenst a stagnálás jellemezte.

Az orosz tehergépjármű, valamint buszpiaci kereslet alakulására a gyenge rubel árfolyam nyomta rá a bélyegét, a keresleti aktvitás jelentősen mérséklődött. A jármű üzletágban évről évre nő az export értékesítés, 2015-ben az export mértéke meghaladta a belföldi értékesítését. A két fő export piac továbbra is Németország és Anglia.

Az elfogadott tavalyi pénzügyi jelentés szerint a Rába konszolidált árbevétele 2015-ben 46,154 milliárd forint volt, 3,7 százalékkal maradt el a 2014. évi 47,916 milliárd forinttól. A cég üzemi eredménye 16 százalékkal 2,194 milliárd forintra nőtt. Ez a vállalat történetében a második legjobb eredmény a 2013. évi 3,3 milliárd forint után.

Az EBITDA (adó-, kamat- és értékcsökkenés előtti eredmény) 4,463 milliárd forint volt, 8,3 százalékkal magasabb az előző évinél.  A nemzetközi pénzügyi jelentési szabvány (IFRS) szerint készült beszámoló szerint a csoport saját tőkéje 2,032 százalékkal 17,1 milliárd forintra nőtt.  A futómű üzletág árbevétele 22,809 milliárd forint volt, 1,9 százalékkal kevesebb, mint az előző lévben. Az üzemi eredmény 5,8 százalékkal 1,337 milliárd forintra nőtt.

Az alkatrész üzletág árbevétele 13,090 milliárd forint volt, 5,6 százalékkal több, mint 2014-ben. Az üzemi eredmény kiemelkedő, 110,9 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet, 512 milliárd forint volt.

A jármű üzletág árbevétele 11,536 milliárd forint volt, 14,4 százalékkal elmaradt a 2014. évitől, üzemi eredménye 591 milliárd forint volt, ami 4 százalékkal haladta meg a 2014. évi 568 milliárd forintot.  A Rába Járműipari Holding Nyrt. portfóliója a Rába Futómű Kft.-ből, a Rába Jármű Kft.-ből és a Rába Járműalkatrész Kft.-ből áll.  A Rába-csoport fő exportpiacai az Amerikai Egyesült Államok, a FÁK és az Európai Unió országai.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!