A decemberi 37 százalékos értékesítési csökkenés több mint negyed százada a legnagyobb visszaesés a cég történetében és meghaladja amerikai riválisai, a General Motors és a Ford Motor eladásainak csökkenését.
"Nem gondoltam volna, hogy a krízis ilyen gyorsan, ilyen mély nyomot hagyhat" - jelentette ki Watanabe Katsuaki, a Toyota elnöke újságíróknak Tokióban, az egyik legnagyobb japán üzleti szervezet által rendezett összejövetelen.
A termelés szüneteltetése szinte példa nélkül áll a Toyota történetében. Korábban 1993-ban állította le egy napra gyártását a vállalat, mivel az erős jen visszavetette exporteladásait. A Toyota amerikai értékesítésének mintegy 40 százalékát adják a Japánban gyártott modellek.
Az Egyesült Államokban a kikötőkben és a kereskedőknél halmozódnak fel az eladatlan autókészletek, mivel a vásárlók a hitelezési nehézségek miatt vonakodnak nagyobb költségekbe verni magukat, még a szokatlanul kedvező értékesítési akciók ellenére is.
A Toyota japán versenytársai, a Honda Motor Co és a Nissan Motor Co a márciusban záró folyó pénzügyi évre már legalább 200 ezerrel csökkentették termelési tervüket. A Toyota nem közölte a gyárleállítások számszerű hatását éves termelésére. A rendelkezésre álló adatok alapján az érintett négy japán üzem havi átlagos termelése 2007-ben együttesen 130 ezer autó volt.