A megállapodás és az összeg sem végleges. Az ügyben eljáró San Franciscó-i bíró elé kedden terjeszti be a javaslatot a német vállalat, és várhatóan csütörtökön hirdetnek ítéletet.
A javaslat értelmében a Volkswagen 10 milliárd dollárt költ a károsanyag-kibocsátási botrányban érintett 475 ezer dízeljármű visszavásárlására vagy megjavítására, illetve a tulajdonosok kártérítésére. Ezen felül 2,7 milliárd dollár értékű bírságot fizet a szövetségi és a kaliforniai környezetvédelmi hatóságoknak környezetszennyezés miatt, további kétmilliárd dollárt pedig zéró emissziós technológiák kutatására és fejlesztésére fordít.
Még ha a bíró jóvá is hagyja a megállapodást, ezzel a Volkswagen vesszőfutása nem ér véget az Egyesült Államokban. További büntetésekre és bírságokra számíthat az amerikai igazságügyi minisztérium által indított büntetőjogi per és a tulajdonosok gyűjtőperei nyomán. Emellett a megállapodás nem terjed ki arra a nagyjából 90 ezer, 3 literes dízelmotorokkal felszerelt, leginkább luxusmodellre, amelyeknél más típusú csalás gyanúja merült fel.
Ezt se felejtsük el a dízelbotrány árnyékában!
A legnagyobb európai autógyártó vállalatot az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége tavaly szeptember 18-án vádolta meg azzal, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.
Az évi 200 milliárd eurós forgalmat lebonyolító és 600 ezer munkavállalót foglalkoztató Volkswagen három nappal később elismerte a csalást, és jelezte, hogy az EA 189 típusú motorral üzemelő, mintegy 11 millió jármű esetében "jelentős eltérést" tapasztaltak a tesztüzemmódban és a közúti közlekedés során ténylegesen kibocsátott káros anyagok értékei között.
MTI