3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Jelentős leépítés elé néznek az orosz autógyár dolgozói, várhatóan ugyanis 16 ezren veszítik el munkájukat. Ezen felül 11 ezer nyugdíjas korú, valamint 20 ezer, a nyugdíjkorhatárhoz közeli dolgozó is búcsút inthet az egykor sokkal szebb napokat látott autógyárnak. Összesen 47 ezer embertől válnának meg négy hónap alatt.

Az AvtoVAZ orosz járműgyártó hétfőn 5000 dolgozó elbocsátást jelenti be, s további 11 ezer ember sorsa év végéig dől el - közölte az Interfax hírügynökség csütörtökön több, a konszernhez, illetve a szamarai önkormányzathoz közelálló forrásra hivatkozva.

Az első ötezer ember a törvényeknek megfelelően két hónap múlva hagyja el a gyárat. Túl ezen 11 ezer nyugdíjas korú, és további 20 ezer, a nyugdíjkorhatárhoz közeli dolgozó évi végéig történő elbocsátásáról is szó van.

Július eleje óta már 2500 ember távozott az AvtoVAZ-tól, vagyis több, mint tavaly egész évben.

Az AvtoVAZ július végén még cáfolta, hogy ilyen nagyságú elbocsátást tervez. Azóta egyszer híre járt már, hogy 27 ezer embert szándékoznak elbocsátani, de ezt nem kívánta kommentálni a vállalat. A csütörtökön kiszivárgott híreket az AvtoVAZ szintén nem kommentálta.

Júliusi adatok szerint akkor a vállalatnál mintegy 110 ezer ember dolgozott. Oroszországban is a járműipar szenvedte meg talán legnagyobb mértékben a gazdasági válságot, s helyzete nem javul, noha a kormány már mindent elkövetett megmentése érdekében. Megemelték a használt külföldi autókra kiszabott vámot, intézkedéseket hoztak, hogy a hazai autóipar gyártmányai eljussanak az orosz Távol-Keletre, támogatják a hazai autók vásárlására felvett hiteleket, és az AvtoVAZ nemrég 25 milliárd rubelnyi kamatmentes hitelt kapott. (Ez a pénz igen rövid idő alatt elfogyott, elsősorban ugyanis a beszállítók követeléseinek kifizetésére költötték.)

Az autóvásárlók azonban a hatalmas választékból még így sem az AvtoVAZ Ladáit veszik, noha jelenleg az orosz utakon még minden negyedik autó Lada. Lassú ellenszenv alakul ki a céggel szemben, mivel autói nemigen újulnak meg, minőségük gyenge, és a konszern a hatalmas állami hitel átutalása nyomán megemelte összes modellje árát.

Az AvtoVAZ idén háromszor állította le futószalagjait és küldte kényszerszabadságra dolgozóit, ami azok életszínvonalának 30 százalékos csökkenését vonta maga után. A napokban újra beindultak a futószalagok, de a gyárak rövidített munkaidőben dolgoznak, a tervek szerint az év végéig, s több mint 20 ezer dolgozó fizetése a létminimum alatt van. Eközben Togliatti munkaképes lakosságának mintegy 50 százaléka vagy az AvtoVAZ-nál dolgozik, vagy olyan cégnél, amely a konszernhez kapcsolódik. A konszern csődje tehát politikai megfontolásokból megengedhetetlen. A legújabb mentési kísérlet keretében lecserélték a vezérigazgatót.

Mindenesetre az utóbbi két napban jelentősek megemelkedtek az AvtoVAZ részvényeinek árfolyamai arra a hírre, hogy esetleg bevonják egy holdingba, amely a Rosztehnologii állami korporáció által megvásárlandó KAMAZ autógyár és az AvtoVAZ alapján jönne létre.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!