"2009 elején megkezdjük az Alba Airport fejlesztését. Ennek keretében egy új, 2300 méteres kifutópályát, valamint előteret, terminálépületet, parkolót, irányítótornyot és üzemanyagbázist hozunk létre, a tűzoltósági és az irodaépületet pedig felújítjuk. Emellett a repülőtér közvetlen szomszédságában egy ipari park is létesül" - közölte az mfor.hu-val Stalmayer Róbert.
25 milliárdos fejlesztés
Az Alba Airport igazgatója szerint a beruházás értéke mintegy 20-25 milliárd forint, ezt az összeget a fejlesztést végző Biggeorge’s-NV Zrt. biztosítja majd saját és külső forrásból.
A rendszerváltás előtt helikopterbázisként és tartalék katonai repülőtérként funkcionáló börgöndi légikikötő fejlesztése már évek óta napirenden van. A beruházást négy évvel ezelőtt még az angol Plane Station segítségével kívánta megvalósítani a székesfehérvári önkormányzat – az akkori tervek szerint idén már járatokat kellett volna fogadnia a létesítménynek.
Az angol cég azonban csődbe ment, helyét 2005 őszén a Biggoerge's-NV vette át. Ekkor a fejlesztők 2009-re tették a nyitás lehetséges időpontját, azonban az engedélyezési folyamat elhúzódása miatt végül ezt a tervet is módosítani kellett.
A Biggeorge’s-NV jelenleg 2010 tavaszára ígéri a repülőtér megnyitását, amit már Stalmayer Róbert is tartható határidőnek tart. Emellett szól az is, hogy az Alba Airport a napokban megkapta a jogerős létesítési engedélyt Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztertől, amivel egy hároméves jogi procedúra végére került pont.
150 ezer utast várnak
A repülőtér menedzsmentje már korábban felvette a kapcsolatot a hazai piac legnagyobb diszkont- és hagyományos légitársaságaival, jelenleg a használati díjakról folyik az egyeztetés, közölte kérdésünkre Stalmayer Róbert. Bár a vezető konkrét neveket nem kívánt közölni, úgy tudjuk, a repülőtér a vidékre költözést már korábban megpendítő Wizz Airrel és a Ferihegyen másfél hónapos téli szünetet beiktató Ryanairrel tárgyal járatindításokról, emellett a Malévval is egyeztetett. Ha minden a tervek szerint halad, a repülőtéren az első évben 150 ezer, az ötödik esztendőben pedig már egymillió utas fordul majd meg.
Az Alba Airport nem titkolt célja, hogy konkurenciát teremtsen a jelenleg monopolhelyzetet élvező ferihegyi légikikötőnek. Ez egyébként eddig sem a tavaly 105 ezer utast fogadó sármelléki, sem az évi 40-45 ezer utassal büszkélkedő debreceni repülőtérnek nem sikerült, hiszen forgalmát tekintve mindkettő eltörpül a nyolcmillión felüli utasszámot produkáló Budapest Airport mellett.
A börgöndi repülőtér viszont a fejlesztők reményei szerint valós alternatívája lehet Ferihegynek, hiszen fekvése lényegesen kedvezőbb, mint Debrecené vagy Sármelléké. A főváros ugyanis alig hatvan kilométerre fekszik, azaz a közelben futó M7-esen kevesebb mint egy óra alatt elérhető. Ráadásul az eljutás sem fog különösebb gondot okozni, legalábbis ha a Ryanair tartja magát jó szokásához, és - a külföldi repülőterekhez hasonlóan – Börgönd és Budapest között is külön (természetesen fizetős) buszjáratokat üzemeltet majd, nem csak saját utasai számára.
Csúszik a BudaWest Airport
A közelmúltban egyébként egy másik befektetői csoport is jelezte, hogy konkurenciát teremtene Ferihegynek: a BudaWest Airport Zrt. a Veszprém melletti Szentkirályszabadján kíván a fapadosoknak bázisul szolgáló repülőteret létrehozni. Idén márciusban még 2010 tavaszi nyitást ígértek a fejlesztők, szeptemberre azonban kiderült, hogy ez a határidő nem tartható. Bár az ezzel kapcsolatos kérdéseinkre a cég mindeddig nem válaszolt, a Veszprém megyei Napló című napilap szerint a beruházó a helyi önkormányzatok szabályozási késedelmét teszi felelőssé a csúszásért.
Úgy tűnik tehát, hogy a BudaWest most komoly lépéshátrányba került az Alba Airporttal szemben. Ez akár végzetes is lehet, hiszen két hasonló profilú, egyaránt fapados és charterjáratoka fókuszáló, egymáshoz közel fekvő légikikötő valószínűleg nem lesz képes megélni a piacon.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum