3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Olyan elektronikus segélyhívó kerülhet az Európai Unióban forgalomba helyezendő új személygépkocsikba és kisteherautókba 2018-tól, amely baleset esetén automatikusan hívja a mentőket - erről fogadott el jogszabályt az Európai Parlament (EP) kedden.

A rendelkezés célja a halálos kimenetelű közúti balesetek számának csökkentése. Tavaly 25 700-an haltak meg az Európai Unió útjain, az automata segélyhívó becslések szerint 10 százalékkal mérsékelheti ezt a számot.

A fedélzeti automatikus e-segélyhívó rendszer súlyos közúti baleset esetén a 112-es segélyhívó számon értesíti majd a mentőket, akik az információk alapján azonnal be tudják azonosítani a szükséges segítség jellegét és nagyságrendjét, így hamarabb a helyszínre érhetnek. A gyorsabb segítség életet menthet, enyhítheti a sérülések súlyosságát és csökkentheti a közlekedési dugók okozta költségeket - tudatja közleményében az EP.

Adatvédelmi szempontokból a jeladó nem teszi majd lehetővé a járművek baleset előtti útvonalának visszakövetését. Csak szerencsétlenség esetén küldi el a mentőknek a jármű és az üzemanyag típusát, a baleset idejét és pontos helyét, illetve azt, hogy hányan ülnek az autóban. Emellett az adatokat másnak az érintettek hozzájárulása nélkül nem lehet átadni, és a gyártóknak azt is meg kell oldaniuk, hogy véglegesen törölni lehessen őket.

A szabályozás a 2018. március 31. után forgalomba helyezett új autóknál és kisteherautóknál írja elő kötelezően az automata segélyhívó beszerelését. Három évvel később pedig az Európai Bizottság meg fogja vizsgálni, hogy érdemes-e kiterjeszteni a rendelkezés hatályát más járműkategóriákra is.

A kedden elfogadott szabályok az autógyártók számára írnak elő kötelezettségeket. A tagállamoknak pedig 2017 októberéig kell kiépíteniük a rendszer működéséhez szükséges infrastruktúrát, amiről egy tavaly hatályba lépett uniós jogszabály rendelkezik.

A szavazás eredményét közleményben üdvözölte Pelczné Gáll Ildikó és Kósa Ádám fideszes EP-képviselő, akik arra kérik a tagállamokat, hogy korszerűsítsék infrastruktúrájukat annak érdekében, hogy az e-segélyhívások gyorsan és hatékonyan eljuthassanak a készenléti segélyszolgálatokhoz.

"A XXI. században Európa nem engedheti meg, hogy a segélyszolgálatoknak ne legyen egységes informatikai háttérrendszerük vagy, hogy ne működjön az adatkeresés illetve a helymeghatározás" - húzta alá Pelczné.

Kósa Ádám, a fogyatékosságügyi munkacsoport társelnöke rámutatott, hogy az automatikus segélyhívó nagy előnye, hogy mindenki számára hozzáférhető lesz, nem jelent akadályt majd az sem, ha a jármű vezetője fogyatékossággal él.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!