A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében átfogó vizsgálatot folytatott a Groupama Biztosító Zrt.-nél (Groupama). A vizsgálat 2013 szeptemberétől a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át. Bár a jegybank több hiányosságot is feltárt, ezek alapvetően nem érintik a biztosító megbízható működését.
Az MNB megállapítása szerint a Groupama üzleti rendszereit nem sorolta adatvédelmi osztályokba, jogosultságkezelése, felhasználói adminisztrációja, s az üzletmenet-folytonossággal kapcsolatos felkészültsége nem felelt meg a jogszabályoknak. A technikai fejlődés révén az IT-rendszerek egyre központibb szerepet töltenek be a biztosítók szabályszerű működésében, így azoknak biztonságosan, megbízhatóan kell kiszolgálniuk az üzleti elvárásokat. A felhasználó- és jogosultságkezelés az IT-biztonság egyik alapvető folyamata, ezért nagyon fontos, hogy a pénzügyi intézményeknél ez dokumentáltan, igazolhatóan betartott és ellenőrzött módon történjék.
Hiányosságokat talált a vizsgálat az élet és nem-életbiztosítási termékek minimális és lehetséges tartalmi elemeinél, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) konstrukciók díjkalkulációjánál, illetve a kgfb adatfeldolgozási-nyilvántartási és ellenőrzési rendszereiben is. Így egyes ügyfelek nem vagy nem időben értesülhettek várható kgfb-díjaik mértékéről, díjhátralékukról vagy – a díj nem fizetése miatti – megszűnéséről. Jogsértő módon hiányosak voltak a Groupama által az ügymenet kiszervezésére kötött szerződések, illetve maga a biztosító kiszervezési szabályzata is.
Mindezek alapján a jegybank ma publikált határozatában kötelezte a Groupamát a feltárt hiányosságok megszűntetésére. A biztosítóknak a legtöbb jogsértés kapcsán idén szeptember végéig kell beszámolnia az MNB határozataiban előírt intézkedések teljesítéséről. A feltárt jogsértések miatt a jegybank 26 millió forint felügyeleti és 6 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra.
A bírságösszeg meghatározásakor a jegybank figyelembe vette többek közt, hogy a Groupama biztosítási szerződéseinek tartalmi elemeinél és az ügymenet kiszervezése során az MNB számos hiányosságot tárt fel. A biztosító adatszolgáltatási, adatfeldolgozási, nyilvántartási és ellenőrzési rendszere nem mindenkor támogatta a jogszabályszerű, biztonságos működést. A kgfb-állománykezelés során feltárt (részben sajnálatos módon ismétlődő) jogszabálysértések kihathatnak a kötelező felelősségbiztosítási piac egészére.