Az intézkedés a vasúttársaság finanszírozási helyzetének átmeneti rendezését szolgálja, a közösségi közlekedés strukturális problémáinak távlatos orvoslására az év végéig átfogó stratégia készül.
A tárca tájékoztatása szerint a kormány - a költségvetési kereteket figyelembe véve - azzal javítja a vasúttársaság pozícióit, hogy a MÁV Zrt. 23 milliárd forint költségtérítésben részesül a bevételekkel nem fedezett pályafenntartási költségei finanszírozására az erre vonatkozó kormányrendelet módosításával. A kormány 10 milliárd forint értékű kötvénykibocsátáshoz készfizető kezességet vállal, az erről szóló készülő előterjesztést a kormány a közeljövőben tárgyalhatja.
A döntés elsődleges oka, hogy az idei költségvetés nem tartalmaz a MÁV Zrt. számára költségtérítést a pályavasút üzemeltetéséhez. A pályavasúti költségtérítés a megelőző években is jelentősen elmaradt a minimálisan szükségestől, és így csak töredékesen fedezte a MÁV kapcsolódó kiadásait.
A pályavasút finanszírozására hosszú távú megoldást az előkészítés alatt álló pályahálózat működtetési szerződés véglegesítése, 2010. novemberében várható hatályba lépése jelenthet - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A szaktárca tájékoztatása szerint a kormányzati intézkedéssel párhuzamosan a MÁV Zrt. további 5 milliárd forint értékben úgy szervezi át idei évre tervezett beruházási feladatait, hogy az azokhoz kapcsolódó kifizetési kötelezettségek csak a későbbiekben jelentkezzenek.
MTI