A kávé kiskereskedelmi forgalma értékben 5 százalékkal emelkedett 2008 augusztus-2009 júliusban, az előző hasonló időszakhoz képest, amivel meghaladta az évi 50 milliárd forintot - közölte az ACNieslen Piackutató Kft. az MTI-vel.
A Nielsen közleményében rámutatott: a kávé értékesítésének forgalma mennyiségben a korábbi időszakokhoz képest nem változott, stabilan 26 ezer tonna maradt. Az elmúlt időszakban a legdinamikusabban az instant termékek fejlődtek a magyar kávépiacon, elsősorban a 3 in 1 termékek piaci pozíciója erősödött. A szegmens piaci részesedése 2008 augusztus-2009 júliusban 18 százalékra nőtt, az előző évi 17 százalékról. Az instant cappuccino mutatója - szintén mennyiségben - hat százalékról öt százalékra csökkent, míg az instant valódi kávé részaránya változatlanul 4 százalék maradt.
A piackutató adatai szerint a négy legnépszerűbb kávéfajta átlagos fogyasztói ára 7-11 százalékkal emelkedett egyik évről a másikra. Egy kilogramm őrölt pörkölt kávé mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára idén júliusban 1.704 forint volt, ami 7 százalékkal haladta meg a tavaly júliusi értéket. Az instant cappuccino 11 százalékkal drágult, kilogrammonként 1.839 forintra.
A kereskedelmi márkás kávék részaránya a mennyiségi eladásokból az idei első félév hónapjaiban 14 és 17 százalék között mozgott, így némileg meghaladta az élelmiszer forgalmon belül a kereskedelmi márkák átlagosan 14 százalékos, átlagos első félévi mutatóját.
A beszerzési helyek tekintetében a legutóbbi évben folytatódott a boltok koncentrációja: a kávé mennyiségi eladásaiból a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletek, 2008 augusztus-2009 júliusban 65 százalékkal részesedtek, négy százalékponttal többel, mint egy évvel korábban, így a hagyományos, 400 négyzetméteres és kisebb boltok piaci pozíciója gyengült.
MTI/Menedzsment Fórum